Dressinåkning

Vill du trampa fram i jungfrulig natur med järnvägsräls under fötterna? Vill du åka cykeldressin genom mörka tunnlar, längs glittrande sjöar, över hissnande broar och genom böljande bygder i hjärtat av Hälsingland?

På Dellenbanan finns den möjligheten.

Cykeldressiner sommartid
Dellenbanan går mellan Hudiksvall och Ljusdal. Ideella föreningen Dellenbanans vänner hyr ut cykeldressiner, som man kan köra mellan Idenor vid den gamla stadsgränsen till Hudiksvall i öster till Hybo utanför Ljusdal i väster, en sträcka på 54 kilometer.

Dellenbanan tunnelInget rullar så lätt som stålhjul mot stålräls. Det är en särskild känsla att cykla på stålräls, i synnerhet genom det vackra landskapet längs Dellenbanan.

En dressin är ett litet järnvägsfordon, som används för underhåll, besiktning, personalförflyttning eller nöjesresor. Dressiner har högst fyra hjul, men ofta bra tre. Dressiner kan vara trampdressiner, som på Dellenbanan, eller pump-, motor- eller dragdressiner.

Den trehjuliga cykeldressinen är gjord för att en person snabbt ska kunna lyfta den av spåret om ett tåg närmar sig. Det bekymret har inte dressinåkarna på Dellenbanan. Däremot kan man möta andra dressinåkare.

På Dellenbanan går det att hyra två typer av trehjuliga dressiner: enkeldressiner (högst två vuxna eller en vuxen och två barn) och tandemdressiner (högst tre vuxna eller två vuxna och två barn).

Dressiner går att hyra från 1 maj till 30 september, per halvdag, heldag eller dygn. Mot extraavgift kan man få dressingen levererad till valfri startpunkt, exempelvis till Idenor.

Det går också att beställa picknickkorg till turen.

Dellenbanans vänner har gjort en fin inspirationsfilm om dressinåkning på banan, som finns på You Tube.

Dellenbanan längsta museijärnvägen
Dellenbanan är ursprungligen 61 kilometer lång. Längs banan ligger stationsorterna Hudiksvall, Forsa, Näsviken, Fredriksfors, Delsbo, Långbacka, Hybo och Ljusdal.

I dag är banan delvis stympad, så ändstationerna når man inte längre. Men den drygt fem mil långa banan kan ändå stoltsera med att vara Sveriges längsta museijärnväg.

Dellenbanan har en spännande historia. Den kom till på 1800-talet i en kapplöpning med ett konkurrerande kanalprojekt, som skulle förbindaDellenbanan Dellensjöarna med havet i Iggesund och göra Hudiksvall obetydlig som stad. Staden svarade på utmaningen genom att börja bygga en järnväg Hudiksvall–Forsa, som gensköt kanalbygget. Sedan förlängde man banan till Näsviken 1874, Delsbo 1887 och Ljusdal 1888, där den anslöt till Norra stambanan.

När Dellenbanan stod färdig var den världens nordligaste järnväg. Den byggdes som smalspårig järnväg, men staten löste tidigt in banan och byggde om den till normal spårvidd. Den normalspåriga statsbanan (1 435 mm) invigdes år 1888.

Persontrafiken försvann 1985 och godstrafiken 1986. Dellenbanans vänner har sedan 1988 underhållit delar av banan och håller den öppen för dressin- och museitrafik.

Dressiner bokas på telefon 0653-164 60 och e-post info@dellenbanan.se.

Jörgen Bengtson
Foto: Dellenbanans vänner
Karta: Sigurd Melin

Sidan uppdaterad 18 april 2016