Den statliga sjöräddningen får förstärkning. Sjöfartsverket har tagit ett nytt steg för att säkerställa en stabil sjö- och flygräddning. Från och med 22 januari 2014 är helikopterverksamheten en del av sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.
Vad som har hänt är att Sjöfartsverket – efter ett riksdagsbeslut – i november 2011 köpte moderbolaget till Norrlandsflyg AB, den upphandlade leverantören av helikopterburen sjö- och flygräddning. Vid köpet ändrade Sjöfartsverket namnet på bolaget från Norrlandsflyg till SMA Helicopter Rescue AB, som blev ett helägt dotterbolag till Sjöfartsverket. Nu införlivar Sjöfartsverket helikopterverksamheten fullt ut.
Sedan i onsdags är helikopterverksamheten en del av Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningsavdelning.
– Vi fortsätter nu att utveckla och förbättra verksamheten i vår strävan att bygga en långsiktigt hållbar sjö- och flygräddning, säger Noomi Eriksson, chef för Sjö- och flygräddningsavdelningen, i ett pressmeddelande.
Sjöfartsverket ansvarar för insatser vid sjönöd och för sjuktransporter från fartyg. Ansvaret gäller kustområdet samt Vänern, Vättern och Mälaren. Sjöfartsverket ansvarar också för att lokalisera flygplan och andra luftfartyg vid inträffat eller befarat haveri, eller då fara hotar lufttrafiken; här är området hela Sverige.
Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar. De är stationerade i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå, vilket innebär att Hälsingekusten i första hand får sin räddningsinsats från Norrtälje eller Umeå.
Jörgen Bengtson