Utvecklingen av elfordon driver fram nya batterifabriker. Nu är det många kommuner, som försöker få etableringen av Northvolts och Volvos gigantiska batterifabrik på den kommunala hemmaplanen.
Volvo Car Group säger i ett pressmeddelande att man vill ”utveckla och producera mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar”.
Hudiksvall stödjer en batterifabrik i Sundsvallsregionen, som kommunen tillhör. Samtidigt arbetar Gävle kommun för en etablering i länet, mer specifikt då i Gävle-Sandviken. Det är med andra ord hård konkurrens inom Gävleborgs län.
Hudiksvalls kommunstyrelseordförande Mikael Löthstam (S) medger att det finns konkurrens mellan de olika satsningarna.
– Jo, varje kommun presenterar sitt erbjudande för en sådan etablering. Det är väl det spelet går ut på, säger han till Sveriges Radio P 4 Gävleborg i dag.
Hudiksvall lyfter i inslaget fram sitt erbjudande: infrastruktur, bostadsplaner och energitillgång.
Batterifabriken ska stå klar 2026, ha helt förnybar energiförsörjning och ge cirka 3 000 arbetstillfällen. Den ska, enligt pressmeddelandet, ha kapacitet på upp till 50 gigawattimmar (GWh) per år. Volvo och Northvolt betonar i pressmeddelandet att platsen för fabriken ännu inte är vald.
Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Car Group