Dragkamp
om batterifabrik

Print Friendly, PDF & Email

Utvecklingen av elfordon driver fram nya batterifabriker. Nu är det många kommuner, som försöker få etableringen av Northvolts och Volvos gigantiska batterifabrik på den kommunala hemmaplanen.

Volvo Car Group säger i ett pressmeddelande att man vill ”utveckla och producera mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar”.

Hudiksvall stödjer en batterifabrik i Sundsvallsregionen, som kommunen tillhör. Samtidigt arbetar Gävle kommun för en etablering i länet, mer specifikt då i Gävle-Sandviken. Det är med andra ord hård konkurrens inom Gävleborgs län.

Hudiksvalls kommunstyrelseordförande Mikael Löthstam (S) medger att det finns konkurrens mellan de olika satsningarna.

– Jo, varje kommun presenterar sitt erbjudande för en sådan etablering. Det är väl det spelet går ut på, säger han till Sveriges Radio P 4 Gävleborg i dag.

Hudiksvall lyfter i inslaget fram sitt erbjudande: infrastruktur, bostadsplaner och energitillgång.

Batterifabriken ska stå klar 2026, ha helt förnybar energiförsörjning och ge cirka 3 000 arbetstillfällen. Den ska, enligt pressmeddelandet, ha kapacitet på upp till 50 gigawattimmar (GWh) per år. Volvo och Northvolt betonar i pressmeddelandet att platsen för fabriken ännu inte är vald.

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Car Group

 


Nyheter från Hälsingekusten Nyhetsarkiv