Skärgårdslinje främjar turism

Hudiksvall har ingen kollektivtrafik till sjöss. Samma problem har Norrtälje, som dock startade reguljär båttrafik tidigare i juli. Här har Hudik något att lära.

Tidigare har det varit lika omöjligt att ta sig ut i skärgården från centrala Norrtälje som från Hudiksvall. Nu har Norrtälje ändrat på det. Sedan början av juli i år lägger en mindre båt ut från Norrtälje hamn två gånger per dag. Båten tar tolv passagerare.

– Det har känts lite snopet att det inte har funnit något lätt sätt att komma ut i skärgården, säger Sofia Händel, projektkoordinator på Visit Roslagen, till tidningen Skärgården (nummer 28, 2013).

Under sommaren avgår båten från Norrtälje klockan 11.15 och 18.15 och angör sedan fyra öar i Norrtälje skärgård. Biljettpriset för vuxna på denna linje, kallad norra båtlinjen, varierar beroende på avstånd: 95 eller 145 kronor för enkelbiljett. Det finns också båtluffarpaket på fyra dagar, inklusive bonde och frukost, för 2 790 kronor.

Tidtabellen är anpassad så det går att åka ut på förmiddagen och vistas några timmar på någon av öarna och därefter åka tillbaka till Norrtälje på kvällen.

Båttrafiken är utlagd på entreprenad. Daniel Vesterlund, som sköter trafiken, säger att intresset är stort.

– Det är fullbokat, jag har till och med fått hyra in kollegor som kör. Det går som tåget, säger han till Skärgården.

Tanken är att med offentliga medel subventionera båtlinjen i två år, med förhoppningen att den sedan ska kunna bära sina egna kostnader.

Satsningen på båtlinjen är en del av ett större projekt för att utveckla och stärka besöksnäringen i Stockholms skärgård. Projektet Skärgårdsstrategin – destinationsutveckling av Stockholms skärgård för internationella marknader – är till 50 procent finansierat av Tillväxtverket. Resten står länsstyrelsen, landstinget, Stockholms stad och åtta skärgårdskommuner för.

– Det är efterlängtat med regelbundna båtturer från Norrtälje. Den förbättrade tillgängligheten till attraktiva besöksmål i den närliggande skärgården stärker Norrtälje som stad och hela besöksnäringen i området, säger Gisela Norén, destinationschef i Roslagen, i ett pressmeddelande.

I dag är Söderhamn ända hälsingekommun med skärgårdstrafik via m/s Moa, som kör turtrafik, och taxibåtar. Hudiksvall, med än större skärgård än Söderhamn, har inga båtar i trafik. Kanske vore exemplet från Norrtälje värt att ta efter.

Jörgen Bengtson