I går fick Sverige sin första moderna räddningshelikopter, AW139. Ytterligare sex är på gång. När alla är på plats får Hälsingekusten och resten av Sverige en avsevärt bättre kapacitet och kvalitet på räddningshelikoptrarna.
Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En central del i verksamheten är helikoptertjänsten, som nu får en efterlängtad upprustning.
– Det känns fantastiskt bra att kunna förbättra kapacitet utan att de totala kostnaderna för verksamheten kommer att öka. Nu kan vi fortsätta arbetet med att förbättra sjö- och flygräddning ytterligare och bli ännu bättre på att rädda liv, säger Noomi Eriksson, direktör för sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket, på Sjöfartsverkets webbplats.
En som är synnerligen nöjd med de nya helikoptrarna är kapten Michael Åkerlund. I går flög han den brittisk-italienska helikoptern från Italien till Skavsta.
– Den här är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den är snabbare, går längre, tar mer last och har i stort sett bättre kapacitet på alla punkter, säger kapten Michael Åkerlund.
Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar finns tillgängliga dygnet runt för räddningsinsatser till sjöss och över land. De ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats. Helikoptrarna finns på fem stationeringsorter: Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå.
Jörgen Bengtson