Facebook växer med sidor för Hälsingekusten eller kustens kommuner. ”Upplev Nordanstig” samlar många vänner och ständigt uppdaterad information om vad som händer i Nordanstig.
Bakom sidan står Nordanstigs turistbyrå, med visionen att ”skapa lokal stolthet för Nordanstig”. Turistbyrån vill praktiskt hjälpa besökare ”via besök, mail och telefon, att hitta boende, evenemang, aktiviteter och besöksmål. Vi arbetar framförallt med värdskapet och turistinformation, men givetvis med att marknadsföra Nordanstig och Hälsingland”, skriver Upplev Nordanstig på sin sida.
Upplev Nordanstig har 306 ”gilla”. Sidan har funnits sedan januari 2010.
Destination Glada Hudik är motsvarande sida för Hudiksvall med omnejd. Den drivs av ideella föreningen Destination Glada Hudik och har ”718 gilla”. Sidan har funnits sedan september 2012.
Visit Söderhamn är motsvarande sida i Söderhamn. Den drivs av turistbyrån, har 859 ”gilla” – men inga nyheter sedan 10 augusti 2013!
Skärgårdsenheten Söderhamn, som kommunen också står bakom, är däremot en i högsta grad levande FB-sida. Skärgårdsenheten förvaltar kommunens tillgångar i skärgården, sköter gästbryggor, farleder, uthyrningsstugor, vandrarhem med mera. Skärgårdsenheten Söderhamn har 1 647 ”gilla”. Sidan har funnits sedan maj 2007.
Jörgen Bengtson