Höga kusten är ett starkt varumärke, som drar besökare till Hälsingekusten. I somras ökade gästnätter på camping och i stugbyar på Destination Höga kusten med 20,3 procent eller 29 000 gästnätter. Intresset för Höga kusten märker bland annat besöksnäringen på Hälsingekusten av. Många resenärer till och från Höga kusten stannar på Hälsingekusten.
– I somras har vi haft betydligt fler än tidigare, som hade Höga kusten som besöksmål, säger Agneta Bengtson på STF hotell och vandrarhem Kungsgården Långvind till Långvind.com.
Bakom Destination Höga kusten står företag och kommuner i Ångermanland, dels i kustkommunerna Härnösand, Kramfors och Örnsköldsvik, dels i inlandskommunen Skellefteå. Företag, organisationer och privatpersoner inom turismområdet äger föreningen Höga Kusten Turistföretagare ekonomisk förening – vanligen kallad Höga Kusten Turism. Denna förening, som i dag har 108 medlemmar enligt webbplatsen www.hogakusten.com, äger i sin tur 100 procent av servicebolaget Höga Kusten Turism AB.
– Vi är ett destinationsbolag som ansvarar för sälj- och marknadsföring av destinationen Höga Kusten, skriver företaget på sin webbplats www.hogakusten.com.
Dessutom driver bolaget turistbyrå i Härnösand på kommunens uppdrag.
De fyra kommunerna har ett intimt samarbete på turism- och marknadsföringsområdet, som de nu stärker ”i det nystartade turistbolaget Höga Kusten destinationsutveckling AB”, enligt ett pressmeddelande på Örnsköldsviks kommunala webbplats, www.ornskoldsvik.se. När Långvind.com kollar med Bolagsverket visar det sig att bolagen inte existerar – åtminstone inte än.
Här ser vi en utveckling liknande den som finns i Hudiksvall med omnejd, där föreningen Destination Glada Hudik samlar cirka 100 företag, organisationer och privatpersoner i kommunerna Hudiksvall och Nordanstig. Föreningen har i sin tur bildat ett servicebolag, Visit Glada Hudik AB, som vill axla samma roll som Höga Kusten Turism AB har.
Jörgen Bengtson