Efter eldrivna bilar, motorcyklar och skotrar, är det nu dags för båtar. I Finland har företaget Q-Yachts levererat sin första eldrivna motorbåt, en stilren daycruiser, med en räckvidd på upp till 80 sjömil.
Ambitionen är att bli ”havets Tesla”, säger bolagets försäljningschef Joakim Hildén i en intervju med finska tidningen Kauppalehti.
Företagets första båtmodell, den 9,3 meter långa Q30, finns i två versioner, med batteri på 30 eller 60 kilowattimmar. Det mindre batteriet ger en räckvidd på cirka 42 sjömil i en marschfart på nio knop, som sjunker till runt 22 sjömil vid maxhastigheten 15 knop. Med det större batteriet är motsvarande siffror 80 respektive 40 sjömil.
Q-Yachts båtar är inte billiga: Instegspriset är ungefär det dubbla jämfört med bilen Tesla, 2,4 miljoner kronor (225 000 euro), inklusive moms och skatter.
Q-Yachts har sedan 27 april 2016 en aktiv facebooksida, där inläggen i huvudsak är på engelska och svenska.
Q-Yachts är inte enda bolag, som vill elektrifiera sjöfarten. Flera nordiska företag har gett sig in i kampen, däribland den svenska elsportbåten Candela och styrpulpetsbåt Starcut från Orust E-Boats.
Jörgen Bengtson
Foto: Q-Yachts