Ett av många säkra vintertecken är att alla statsisbrytarna är igång. För första gången på flera år arbetar Sjöfartsverkets fem isbrytare.
Till skillnad från tidigare mildra vintrar är isbrytarna igång inte bara i Östersjön, utan också i Vänern och längs med Göta älv. Staten har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga.
Vid behov hyr Sjöfartsverket in externa resurser i form av bland annat bogserbåtar. Sverige har också ett omfattande samarbete med främst Finland. Det innebär att finländska isbrytare kan assistera fartyg till en svensk hamn och omvänt.
– Det är viktigt att också komma ihåg att isbrytarna utgör en samhällsviktig resurs. Utan dem skulle de norrländska hamnarna tvingas hålla stängt i upp emot 130 dagar om året. Något som i sin tur skulle drabba svenskt näringsliv hårt, säger Anders Dahl, chef för isbrytningen vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.
Sedan ett år samarbetar Sjöfartsverket med sin motsvarighet i Finland för att ta fram en ny design för kommande isbrytare. Ännu är dock inga beslut fattade om finansiering.
Jörgen Bengtson
Bild: Sjöfartsverkets webbplats