I början av december 2011 berättade Cargonet att företaget lägger ner godstrafiken på järnväg från norra Sverige. Hundratalet långtradare skulle, som en följd av detta, börja trafikera Europaväg 4 med gods som tidigare gått på järnväg från Sundsvall. Den 4 december 2011 skrev vi om Mer trafik på Hälsingekusten. Nu blev det inte så illa.
Den 3 januari började företaget Intercontainer att köra godstrafik på järnväg mellan Sundsvall och Göteborg. Företaget trafikerar sträckan fem dagar i veckan med ett direkttåg med 33 trailervagnar.
Cargonet hade två dagliga godslinjer, Sundsvall–Malmö och Sundsvall–Göteborg. Förutom Cargonet – numera Intercontainer – finns statliga Green Cargo, med trafik från Norrland till södra Sverige. Green Cargo har dock högre taxor.
Mycket gods flyttade över till lastbil och E 4:an, när Cargonet den 10 december lade ner verksamheten i Sundsvall. Nu har en betydande del kommit tillbaka till järnvägen. Cargonet hade två tåg per dag till och från Sundsvall och Green Cargo ett.
Jörgen Bengtson