Dressin till Hälsingekusten

Den som vill trampa dressin på Dellenbanan kan nu göra det med start eller mål på Hälsingekusten. Sedan början av september finns en ny ändstation på den stympade Dellenbanan vid gamla riksväg 13 i Vi, Idenor. Här finns två enkeldressiner, med plats för två personer, och en tandemdressin, med plats för tre personer.

Dellenbanans vänner har länge arbetat för att få till stånd en förlängning av Dellenbanan för dressinåkning. Långvind.com pratade med Jörgen Mohlén, Dellenbanans vänner, om detta i juli. Men då var det inte klart när den nya sträckningen, Vi–Hedsta, skulle stå klar. Dellenbanans vänner hade inte hittat några entreprenörer, som kunde ta hand om uthyrning och dressiner.

Nu är problemet löst. Ungdomarna Joakim Högdahl och Robbin Roos Nordlund står för bemanningen. Till en början ska man testa hur det fungerar under hösten. Om testet faller väl ut, måste Dellenbanans vänner sannolikt köpa fler dressiner. De som föreningen har i dag brukar vara fullbokade under högsäsong.

Nästa steg är att rensa banan mellan Hedsta och Näsviken, så det blir möjligt att trampa dressin hela vägen från Vi till Delsbo och vidare västerut. Målet är att öppna Dellenbanan för dressintrafik hela vägen mellan Vi och Hybo.

Mellan Vi och Hudiksvalls järnvägsstation är rälsen uppriven över Idenorsvägen, så det går inte att ta sig fram till stationen. Samma problem finns mellan Hybo och Ljusdal. Det är alltså inte längre möjligt att nå omvärlden från Dellenbanan; den är amputerad i båda ändar.

Flera turistentreprenörer är intresserade av att erbjuda dressinåkning. En av dem är Kungsgården Långvind, som till nästa år räknar med att erbjuda dressinpaket med start i Vi eller Hedsta.

– Dressinåkning på Dellenbanan passar mycket bra in på den natur- och kulturturism som Kungsgården Långvind har och erbjuder i form av olika aktiviteter och paket. Med hjälp av förlängningen av Dellenbanan till Vi kommer dressinåkning till Hälsingekusten, säger Agneta Bengtson på Kungsgården Långvind till Hälsingekusen.se.

Läs mer om dressinåkning på Dellenbanans webbplats.

Jörgen Bengtson