Isbrytarna gör sig redo

Ett gott tecken på att vintern verkligen är här, är att isbrytarna gör sig redo. Långtidsprognosens ihållande kyla får Sjöfartsverket att förbereda sig för den kommande istillväxten och isbrytningen i Östersjön. Från och med nu är det bara fartyg som är byggda för att klara av att gå i is, som kan räkna med statlig isbrytarassistans.

Sverige och Finland samverkar om isbrytning.

Det går bra att följa både havsisens utveckling och isbrytarnas arbete i realtid. På SMHI-webbplatsen www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/is-till-havs kan man följa havsises utbredning och på balticice.cloudapp.net kan man i realtid följa de svenska och finska isbrytarnas arbete.

Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI) ger också en prognos för isutvecklingen, som man kan följa timma-för-timma på webben.

Isen är sen i år. I dag är det bara norra Bottenvikens skärgårdar mellan Piteå och Uleåborg, som har fast is på 10–30 cm.

Sjöfartsverket i Sverige har två isbrytare i tjänst, Ale i Norra Bottenviken och Scandia i Vänern. Sjöfartsverket i Finland har isbrytaren Kontio i gång i Norra Bottenviken.

På Balticice följer man isbrytarnas arbete, var de bryter is, assisterar, bogserar, övervakar och dirigerar fartyg. Det går också att se vilka fartyg, som respektive isbrytare planerar att ge assistans samt isbrytarnas planering för besättningsbyte och bunkring. Även här får läsaren en redogörelse för issituationen.

Jörgen Bengtson