Hudiksvall har inte längre någon hamn, men Gävle hamn växer så det knakar. Nästa vecka invigs den nya inseglingsrännan till Gävle, som gör att ännu större båtar kan ta sig in till hamnen.
Den nya farleden in till Gävle blev färdigmuddrad och kontrollerad den 10 juni. Den nya utmärkningen med 15 bojar är också på plats. På måndag väntar invigning.
Det mesta av frakterna med fartyg till Gävle går vidare ut i Mellansverige, vilket gör att Gävle är både Hudiksvalls och Stockholms hamn. Gävle hamn växer så mycket att den har börjat konkurrera med Göteborg, som den stora import och exporthamnen i Sverige.
Gävle kan dra fördel av att det är trångt på järnvägen mellan Göteborg och Stockholm. Det blir helt enkelt lättare för många transporter till Stockholm att ta omvägen via Gävle istället för Göteborg.
Gävle hamn har vuxit lite i skuggan av de största hamnarna. I dag är Gävle hamn Sveriges tredje största containerhamn efter Göteborg och Helsingborg och Sveriges fjärde största oljehamn.
Gävle hamn har cirka 1 000 fartygsanlöp per år, 2 800 meter kajer, 90 000 kvadratmeter magasin och 500 000 kvadratmeter lagringsyta. Åren 2010–2016 växer Gävle hamn med cirka 326 000 kvadratmeter kajer, pirar och hanteringsytor.
Jörgen Bengtson