Skärgårdar är högintressant för researrangörer! I dag avslutar Visit Sweden en resa i Stockholms skärgård för 33 researrangörer, reseåterförsäljare och journalister från olika delar av Europa.
Under fem dagar, den 11–15 september, har de utländska besökarna lärt känna svensk natur, livsstil och skärgård. Intresset för programmet har varit rekordstort. Skärgårdsupplevelserna är särskilt utvecklade för en internationell marknad, berättar arrangören.
För oss svenskar verkar programmet inte så märkligt. Besökarna har testat cykling, vandring, segling, fiske och kajakpaddling i skärgården samt också ätit middag utomhus, övernattat i tält på stranden och varit med om en äkta svensk kräftskiva. Programmet omfattade också en guidad cykeltur i centrala Stockholm.
De europeiska researrangörerna kommer efter fem dagar att ha haft totalt 300 affärsmöten med olika upplevelse- och boendeföretag från och i Stockholms skärgård. Målet är att fler svenska upplevelser ska komma med i researrangörernas programutbud.
Researrangörerna och journalisterna kommer från Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Ryssland, Schweiz, Österrike och Belgien. Genom att dessa reseproffs får ”möta skärgårdsföretagen och själva testa upplevelser i en unik och äkta natur” kommer de att skapa ”värdefull PR och storytelling om Sverige i press, sociala medier och i återförsäljarledet i utlandet”, skriver arrangören, Visit Swedens Outdoor Academy of Sweden, i ett pressmeddelande.
Stockholms skärgård är ett av fem områden i Sverige, som med stöd av Tillväxtverket ska utvecklas till hållbara och internationellt konkurrenskraftiga destinationer.
Hälsingekusten har inte detta stöd, men självfallet finns möjlighet att utveckla också besöksnäringen längs Hälsingekusten och södra Norrlandskusten till en internationell dragare. Här kan alla satsningar i Stockholms skärgård på att utveckla infrastruktur och locka besöksnäringsföretag från utlandet, fungera som inspiration.
Jörgen Bengtson