När E 4:an blev motorväg Söderhamn–Hudiksvall valde många resenärer till Härjedalsfjällen att ta vägen över Hudik istället för Bollnäs.
Kommunerna bakom den gamla vägen, Tönnebro-Bollnäs-Ljusdal, kontrade med Projekt Fjällvägen. Nu går projektet i graven. Kustvägen vann därmed slaget om resvägen. Region Gävleborg säger nej till ytterligare projektbidrag.
Den 40 mil långa vägsträckan Tönnebro-Bollnäs-Ljusdal-Sveg-Funäsdalen-riksgränsen mot Norge sträcker sig genom fyra kommuner och två landskap.
Sedan våren 2012 har Vibeke Sjögren Ottosson arbetat med att marknadsföra vägsträckan och kämpat för en upprustning av vägen. Målet har varit att få fjällturister att välja riksväg 83 till Ljusdal i stället för den längre men snabbare och säkrare E 4:an via Hudiksvall.
Projekt Fjällvägen har kostat drygt fem miljoner kronor. Huvudfinansiär har varit Region Gävleborg med 1,7 miljoner. Nu blev det ingen fortsättning sedan Region Gävleborg sagt nej till 450 000 kronor i medfinansiering. Då hade Region Jämtland Härjedalen redan i våras beslutat att säga nej till fortsatt finansiering.
”Aktuell vägsträcka är redan högt prioriterad i Gävleborg, i närtid investeras drygt 100 miljoner kronor av länsplanemedel på väg 83”, skriver Region Gävleborg i sitt beslut.
Ett viktigt skäl till de två regionerna nej är att projektet i praktiken har blivit att regionerna finansierat lobbyarbete riktat mot de egna regionerna.
Effekterna av projektet har också varit blygsamma.
– Många effekter syns inte idag. De kanske syns om fem eller tio år, säger Vibeke Sjögren Ottosson till Hela Hälsingland på nätet i dag.
I slutet av september ska Vibeke Sjögren Ottosson presentera projektets slutrapport.
Jörgen Bengtson
Karta: Projekt Fjällvägen