Hälsingekustens enda tur- och turistbåt av betydelse, m/s Moa af Söderhamn, är inne i ett stålbad. Det är hon trots en framgångsrik sommar.
– Vi i föreningen lägger en fantastisk sommar bakom oss med bland annat Stenö-veckan, gratisturer, ett lyckat tioårsjubileum och många fina kvällsturer, summerar ordförande för Föreningen för m/s Moa, Magnus Ludvigsson, på Moas webbplats.
Men det räcker inte, för den ideella föreningen har inte haft någon ekonomiskt framgångsrik säsong bakom sig. Underskottet är större än tidigare år.
– Detta gör att vi just nu genomgår något av ett stålbad. M/s Moa bedrivs inte med syfte att göra vinst, hon ska bära sina egna kostnader och säsongen 2016 har drivit något högre kostnader än normalt, något som vi nu jobbar hårt för att se över, skriver Magnus Ludvigsson.
Moa har nu gått i vinteridé, sedan föreningen i går tackade för den gångna säsongen. I föreningen arbetar många ideellt för att säkra fortsatt drift och upprustning av det mer än hundra år gamla fartyget.
Moa har haft många funktioner sedan hon byggdes på Bergsunds mekaniska verkstäder i Stockholm 1904. Under drygt 60 var hon kombinerad bogserbåt, passagerarbåt och isbrytare åt Stockholms hamn. Då hette hon Greb efter hamnkaptenen Berg, som baklänges blev greb.
Moa mäter 44 bruttoton UR, med längd 19,47 meter och bredd 4,68 meter. Hennes djupgående är 2,30 meter. Deplacement är cirka 75 ton. Moa gör ungefär sju knop, med maxfart på nio.
M/s Moa finns på webben, Facebook, Instagram och med egen film på Youtube, En dag i skärgården med Moa af Söderhamn.
Jörgen Bengtson
Foto: Föreningen för m/s Moa