Dellenbanan, en gång i tiden världens nordligaste järnväg, lever numera mest på muskelkraft. Under sommaren 2017 har cirka 5 000 personer trampat dressin på Dellenbanan. Den går – sedan båda ändarna blivit avklippta – från Idenor vid Hudiksvalls gamla stadsgräns till Hybo strax utanför Ljusdal.
Dressinverksamheten har vuxit år från år. Den omsätter numera cirka 800 000 kronor per år.
– Vi har slagit rekord för femte året i rad och antal besökare bara stiger, säger Robin Söderberg, stationschef i Delsbo, till Hudiksvalls Tidning (4 oktober 2017).
Den officiella dressinsäsongen sträcker sig från 1 maj till 30 september, men det går att hyra dressin även under hösten. Men då är det telefon- och inte webbokning som gäller.
En annan verksamhet, som den ideella föreningen Dellenbanans vänner driver, är kaféet i Delsbo gamla stationshus. Föreningen vill utveckla kaféet och skapa underlag för två årsanställda.
Men i fokus står dressinerna och annan verksamhet knuten till den fysiska järnvägen, som tävlingen Delsbo Electric och teatern ”Spänning på spåret”. På önskelistan här står fler rastplatser längs banan. Det finns också planer på att bygga om ett av tågen till Mulle Meck-tåg.
Dellenbanan har två typer av trehjuliga dressiner: enkeldressiner (högst två vuxna eller en vuxen och två barn) och tandemdressiner (högst tre vuxna eller två vuxna och två barn).
Dressiner går att hyra per halvdag, heldag eller dygn. Mot extraavgift kan man få dressinen levererad till valfri startpunkt, exempelvis till Idenor. Det går också att beställa picknickkorg till turen.
Jörgen Bengtson
Foto: Dellenbanans vänner