Snabb utbyggnad
av elbilssnabbladning

Alternativa fordonsbränslen – förutom etanol – har varit svåra att uppbringa i Hälsingland. Det finns fortfarande inget tankställe för biogas. Men utbyggnaden av snabbladdningsstationer för elbilar går fort. I dag finns snabbladdare på tre platser längs E 4. Ytterligare tre kommer under första halvåret 2018 längs riksväg 84.

Inom ett halvår kommer den som har elbil och inte bara vill ta sig fram längs Hälsingekusten, att ha laddstationer med snabbladdning på minst 50 kW på följande orter:
• Söderhamn: K-macken
• Hudiksvall: K-macken vid västra infarten
• Gnarp: K-macken
• Delsbo: centralt placerad längs R 84
• Ljusdal: centralt placerad i köpingen
• Lassekrog: längs R 84

Naturvårdsverket har beviljat anslag till de tre senare. Hudiksvalls kommun kommer att ansvara för laddstationen i Delsbo och Ljusdal Energi för laddstationerna i Ljusdal och Lassekrog.

Placeringen i Ljusdal är klar. Här räknar Ljusdal Energi med att köra igång snabbladdaren under första kvartalet 2018. Laddstationen i Lassekrog bör kunna komma på plats under andra kvartalet. Längs riksväg 84 finns sedan snabbladdare på två ställen i Härjedalen: Sveg och och Funäsdalen.

Vägen genom västra Hälsingland eller dess delar genom Dalarna, Härjedalen och Jämtland, E 45, har gott om laddstationer: Malung, Noppikoski (en av Sveriges få supersnaabbladdare på 100 kW), Sveg, Rätan, Åsarna, Svenstavik och Östersund (två).

Vägen Stockholm–Sundsvall, E 4, har gott om laddstationer: flera i Stockholmsområdet och Uppsala, Tierp (Gulf), tre i Gävle (Max på södra avfarten, K-macken Hagaström och Gavlevallen), Söderhamn (K-macken), Hudiksvall (K-macken), Gnarp (K-macken) och tre i Sundsvall (Kvissleby, Hamnplan och Birsta).

Vägen Sundsvall–Trondheim, E 14, har många laddstationer: Sundsvall, Stöde, Östersund (två), Trångsviken, Åre och Storlien.

Vägen Söderhamn–Falun, R 50, har bara långsamladdare i Hälsingland. Det finns inga laddstationer för snabbladdning i vare sig Glössbo, Rengsjö, Bollnäs, Alfta, Edsbyn eller Svabensverk. På dalasidan finns däremot snabbladdare i både Enviken och Falun, med Svärdsjö som en möjlig avstickare.

Vägen Tönnebro–Ljusdal, R 83, är lika illa. På R 83 finns inga snabbladdstationer i vare sig Tönnebro, Kilafors, Bollnäs, Arbrå, Orbaden eller Järvsö, däremot en hel del för långsamladdning. Först i Ljusdal kommer en planerad snabbladdare.

Tanken var att placera Lassekrogs laddstation i Kårböle, men ingen aktör vill ha den där. Därför talar mycket för att det blir en förflyttning till Lassekrog, som fått nya ägare, som avser att öppna anläggningen som både boende och restaurang.

Utbyggnaden av alternativbränslet el går alltså snabbt, även om det finns vita fläckar längs främst R 50 och R 83. De tre stora energibolagen Vattenfall, Fortum och Eon har knappt påbörjat sin utbyggnad norr om Uppsala, så här kan vi sannolikt räkna med tillskott. Eon har det minsta nätet med arbetar med den största mackkedjan, OKQ8, så här kan det bli ett spännande nät om de två parterna kommer överens om en utbyggnad i Norrland.

Enda snabbladdningsnät värt namnet i Norrland har Clever, som består av tre elnätsbolag: Jämtkraft, Tekniska verken i Linköping och Öresundskraft.

Bilden visar laddstationen på Gavlevallen, som är en av ytterst få i Sverige med två snabbladdare. Varje laddstation har två eller tre laddsladdar, men i praktiken går det bara att ladda en bil i taget.

Text och foto:
Jörgen Bengtson