Finsk ”havs-Tesla”
får svensk utmanare

Efter eldrivna bilar, skåpbilar, motorcyklar och skotrar, är det dags för båtar. Nu kommer svenska Candela Speed Boat AB med en eldriven sportbåt, Candela Seven (bilden) – som utmanar finländska Q-Yachts elbåt – med en räckvidd på upp till 50 sjömil.


Q-Yachts vill bli ”havets Tesla” och leder än så länge i räckvidd (upp till 80 mil) och längd (1,6 meter längre) över Candela Seven. Den svenska utmanaren kontrar dock med att vara den första bärplansbåten – och därmed riktigt snabb; den har en toppfart på 30 knop, dubbelt upp mot Q30.

Candela Seven är en 7,7 meter lång båt i kolfiber, som tar fem personer och har ett batteri på 44 kilowattimmar. Candela är en bärplansbåt med vingar under vattenlinjen. Bärplanen gör att skrovet lyfter ovanför vattnet, när båten kommer upp i högre hastigheter. Den relativt lätta vikten och bärplanen gör att energiförbrukningen blir lägre än med vanlig båt.

Canadela har också en relativ prisfördel, 2 225 000 kronor inklusive moms jämfört med 2 400 000 kronor för den finländska utmanaren – om nu prisskillnaden betyder något i detta prissegment.

Candela kan också med fog kalla sig ”havets Tesla”, för Teslaägare står bakom en stor del av de tidiga beställningarna.

– Ungefär 80 procent av dem som har beställt en båt är Teslaägare. Många som kör Tesla blir nästan religiösa i sitt förhållande till eldrift, säger Gustav Hasselskog, entreprenören bakom Candela, till Ny Teknik för nästan två år sedan (4 november 2016).

Candela Seven börjar levereras våren 2019.

Candela har facebooksida (Friends of Candela) med 1 643 medlemmar.

Hälsingekusten.se känner till tre eldrivna båtar på den nordiska marknaden – och fler lär komma: svenska Candela och Starcut samt finländska Q30.

Hälsingekusten.se har haft en tidigare artikel om eldrivna båtar: Havets ”Tesla” båt från Finland (30 augusti 2018).

Jörgen Bengtson
Foto: Candela Speed Boat