Söderhamns
kommun i ny skrud

Söderhamns kommun har tagit på sig ny kostym i form av ett nytt platsvarumärke.

Söderhamn hoppas på större framgång i marknadsföring av kommunen med en ny logotyp och webbplats. Det nya platsvarumärket ska få flera att flytta till Söderhamn.

Tidigare har Söderhamn saknat en symbol eller grafisk profil kopplad till platsen Söderhamn.

– Men med den nya lanseringen kommer kommunen, näringslivet och föreningslivet tydligare kunna berätta om hur det är att leva och bo här, driva företag och besöka Söderhamn, skriver kommunen på sin webbplats.

– Det blir ett sätt att samla olika aktörer under en gemensam flagg för att stärka bilden av Söderhamn. Det långsiktiga målet är att locka fler nyinflyttare och fler etableringar, det ger ökade skatteintäkter till kommunen och gynnar alla som bor här, säger John-Erik Jansson, kommunstyrelsens ordförande (C).

På webbplatsen nämner kommunen Söderhamns styrkor:
• nära och enkelt liv i en medelstor stad
• bra geografiskt läge, lätt att ta sig till Söderhamn
• vacker skärgård och tillgång till hela Hälsingland
• stort utbud av kultur, idrott, friluftsliv och aktiviteter
• duktiga på arrangemang och evenemang, som SM-veckan.

Kommunen har en ny webbplats, soderhamn.se/inspiration, som ska kommunicera Söderhamn ur flera perspektiv.

Söderhamns nya logga finns i två versioner, en med bara namnet och gradtecken, en med namnet och koordinater (positionen) för staden. Den senare är, som kommunen säger, ”Söderhamns logotyp i sin helhet”. Den får man ”bara använda när Söderhamn är ensam avsändare i kommunikationen”.

Sedan är kommunen mycket noga med att det ska vara luft runt logotyperna. Det är därför de ser ut som de gör i denna artikel.

Jörgen Bengtson