Först kom nyheten avloppstömning till många småbåtshamnar och marinor. Sedan följde båttvätt på ett mindre antal platser. Och nu kommer laddstolpar för elbåtar.
Laddstationer för elbilar är vanliga, både i form av snabbladdare och destinationladdare (långsamladdare). Nu kommer de första laddstolparna för elbåtar.
En av de första marinorna att få laddmöjlighet för elbåtar är Dyviks marina i Österåker, nordöst om Stockholm. Från början skulle laddstationen har varit på plats sommaren 2019; nu kommer den istället till sommaren 2020.
– Vi har brottats med elbolaget en del. Vi hoppas istället kunna ha laddplatserna klara i år, säger Göran Gross, verkställande direktör på Dyviks marina, till tidningen Skärgården (23 januari 2020).
Än så länge är elmotorer på båtar ovanliga, men Göran Gross tror omställningen kommer snabbt.
– Jag tror att vi inom fem år kommer att ha en väldigt stor eldriven flotta i det här landet, säger han.
Elmotorer har funnits relativt länge som utombordare. Det nya är att elmotorer också börjar komma som inombordare.
– Det finns väldigt många båtar som till anständiga pengar kan elkonverteras, säger han.
En av flera båtar med eldrift är svenska Candela Seven, en bärplansbåt som gör 25 knop utan att dra upp svallvågor; på bilden en Candela från 2018. En annan är Domani Yachts E32 Chase boat, som har en räckvidd på 100 nautiska mil på fulladdat batteri. En mer klassisk båt är Crescents el-snipa Allure 20 Electric, som i mer blygsamma fem knop kan puttra på ljudlöst i åtta timmar.
Företaget E-sea har fått statligt stöd att ta fram tre laddstandarder för elbåtar: en för befintliga uttag som finns på bryggorna i dag och två snabbladdare, varav den ena med likström och en kapacitet på 120 kW.
Hur det ser ut med laddstationer på Hälsingekusten och utmed kusten i övrigt, känner Långvind.com inte till. Hittills har båtägare med elmotorer laddat på vanliga eluttag (schuko) och trefasuttag,
Världens första snabbladdningsnätverk för elbåtar byggs nu på franska Rivieran. En av de första laddstationerna blev uppförd vid Yacht Club de Monaco våren 2019.
Jörgen Bengtson
Foto: Candela speedboat