Inlands- eller kustväg?

Vilken väg väljer resenärer till Härjedalen och södra Jämtland, som kommer söderifrån: inlandsvägen via Bollnäs–Ljusdal eller kustvägen via Söderhamn–Hudiksvall?

Kampen hårdnar om resenärernas färdväg och därmed pengar. Berörda inlandskommuner – Bollnäs, Ljusdal och Härjedalen – mobiliserar i projektet Fjällvägen, som också Söderhamns kommun ingår i, fast kommunen sannolikt har mer att tjäna på att resenärerna åker vidare på E 4:an vid Tönnebro.

Hälsingekusten.se har skrivit om detta flera gånger, senast om Fjällväg- eller kustväg? den 16 december 2011.

Projekt Fjällvägen är en treårig infrastruktur- och näringslivssatsning längs riksvägarna 83 och 84, från Tönnebro till Funäsdalen. Längs vägen finns tre destinationer, Järvsö, Vemdalen och Funäsdalen. En av dem, Järvsö, riskerar att förlora turismtrafik som nu börjar ta vägen över Hudiksvall och Ljusdal.

I tisdags hade representanter från inblandade destinationer och kommuner ett möte på Rovdjurscenter i Järvsö för att planera det fortsatta arbetet.

– Allt handlar om att få en så bra, säker och framkomlig väg som möjligt ur ett tillväxtperspektiv, säger projektledare Vibeke Sjögren Ottosson till Söderhamns-Kuriren i dag.

Projektet ska arbeta med tre teman: näringsliv, vägåtgärder samt information och marknadsföring.

I Hudiksvall och Delsbo har handlare och näringsställen registrerat nya kunder som en följd av att flera väljer att fortsätta norrut vid Tönnebro och köra via Hudiksvall till Ljusdal, Härjedalen och södra Jämtland. Så kampen mellan kustvägen och inlands- eller fjällvägen har börjat. Fortsättning följer.

Jörgen Bengtson