Agö fyrs ägare får rätt mot Länsstyrelsen. Mark- och miljödomstolen säger ja till vågbrytare i Lotsviken. Den är en förutsättning för att kunna utveckla vandrarhemmet och besöksnäringen i Agö fyr, som Hälsingekusten.se skrivit om i flera artiklar, senast Agö fyr mot staten (2 juli 2013).
Länsstyrelsen vägrade ge dispens för en vågbrytare i Lotsviken. Länge vägrade också Länsstyrelsen att låta de nya fyrägarna använda fyrhjuling på vägen som finns från lastageplatsen i Lotsviken, trots att det är enda ställe som de kan ta emot och lasta folk och gods på.
Först fick Lenn och Bitte Jerling rätt mot Länsstyrelsen i bruket av fyrhjuling. Nu har de också fått rätt att anlägga vågbrytare, eller mer korrekt: Mark- och miljödomstolen ger ägarna till Agö fyr rätt till undantag från reservatsreglerna.
Intrånget i naturvärdet blir marginellt. Det kompenseras mer än väl av fördelar som att fler människor kan komma till området och övernatta i den kulturhistoriskt värdefulla fyrmiljön.
– Vi kan inte driva vandrarhemsverksamhet utan att kunna ta emot gäster i Lotsviken och tillåta att de kommer när de vill, sa Lenn Jerling till Långvind.com i somras.
Det finns två problem med att ta i land folk och gods i Lotsviken. Den saknar vågbrytare. Den saknar brygga. Det är två frågor som Länsstyrelsen struntar i. Nu har Länsstyrelsen fått rejält med smisk på fingrarna. Den måste pröva framställan om vågbrytare.
Mark- och miljödomstolen i Östersund är tydlig med att den vågbrytare som paret Jerling vill anlägga inte strider mot föreskrifterna för naturreservatet, tvärtemot vad Länsstyrelsen hävdade i sitt beslut. Länsstyrelsen i Gävle är känd för sin hårdföra hållning och har fått epitet ”naturskyddstalibaner” av kritiker.
Vi avslutade vår förra artikel om paret Jerlings kamp mot Länsstyrelsen i Gävle med meningen: ”Lenn Jerling är inte en man som ger sig. Hälsingekusten.se skulle bli förvånad om han inte får till en fungerande hamn i Lotsviken.” Nu ser det ur att bli verklighet, även om Länsstyrelsen säkert gör vad den kan för att lägga ytterligare hinder i vägen.
Jörgen Bengtson