Den första av Sveriges nya AW 139-räddningshelikoptrar är tagen i drift. AW 139:an har större räckvidd, flyger fortare, tar större last och har avisningssystem.
Sedan mitten av april är den första sju AW 139-helikoptrar operativ från Sjöfartsverkets helikopterbas i Umeå. Resten kommer att blir operativa under 2014–2015. De ersätter successivt Sikorsky S-76.
– Tack vare de nya helikoptrarna går det att rädda fler nödställda som befinner sig längre bort i sämre väder än tidigare, säger Noomi Eriksson, direktör för sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.
Räddningshelikoptrarna används för insatser både till sjöss och land. De finns på fem stationeringsorter: Göteborg, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå.
För Hälsingekusten ligger Norrtälje närmast, som får sin nya helikopter i höst.
AW 139-helikoptrarna har två jetmotorer, maxhastighet på 310 kilometer per timma, räckvidd på 900 kilometer och utrustning i form av dubbla vinschar, dubbla livflottar med plats för 34 personer och avancerad navigations- och kommunikationsutrustning.
Helikoptrarna har en besättning på fyra personer: två piloter, en vinschoperatör och en ytbärgare. Helikoptrarna är i beredskap dygnet runt året om. Inom 15 minuter från larm ska en helikopter kunna vara i luften.
All helikopterpersonal har grundläggande sjukvårdsutbildning. Ytbärgarna har förstärkt förmåga till akuta omhändertaganden. När förutsättningarna finns kan helikoptern förstärka personalen med akutsjukvårdspersonal från landstingen. Helikoptrarna har syrgas, hjärtstartare och förbandsutrustning.
Sjöfartsverket har avtal med Försvarsmakten, som gör att räddningshelikoptrarna även finns i beredskap för den militära flygräddningen.
Jörgen Bengtson