Uppsving för
Söderhamns antikmässa

Hudiksvall har sin antik- och samlarmässa varje vår, som är störst i Norrland. Söderhamn kontrar med motsvarande under hösten, lördagen före alla helgonhelgen. I går strömmade folk till antik- och samlarmässan i Söderhamn för tjugotredje året.

Antikmässan är populär. Mässan har fler säljare och besökare än förra året, enligt Långvind.com:s uppskattning under närmare tre timmars besök och samspråk med säljare. Det var fullt vid borden i Tennishallen på Hällåsen. Kön ringlade lång till värderingsman Peter Eriksson, som under två timmar gav varje besökare möjlighet att få föremål värderade utan kostnad.

– Jag har sålt bra, säger Kjell Grönberg, Delsbo, återkommande säljare med stånd på första parkett.

– Det har gått riktigt bra, säger Viola Björkman (bilden nedan), Njutånger, som i år hade mycket glas från Hudiksvalls tidigare glashytta, Tre bockar.

Långvind.com talade under förra årets mässa med flera säljare. Alla vittnade om att säljare och besökare hade blivit färre med åren.

– Det har minskat fyra år i rad, sa en som ville vara anonym.

Kanske ser vi med årets mässa en ny trend.

Hälsingekusten och Hälsingland som helhet är annars ett eldorado för lopp-, pryl-, kuriosa- och antikmarknadsälskare. Hälsingekusten har två stora mässor, Hudiksvalls antik- och samlarmässa sista helgen i april och Söderhamns antik- och samlarmässa en lördag i slutet av oktober. En annan mässa med samma namn i Söderhamn, är Antik- och samlarmässan i mars; den går av stapeln i Kulturens hus och arrangeras sedan 2012 av Söderhamns simsällskap.

Till detta kommer halvdussinet åretruntöppna loppmarknader i Hudiksvall: Bättre begagnat, Café 7:an, Erikshjälpen, Hjälp till livs biståndscenter & secondhandbutik i Hudiksvall, Larssons loppis och Röda korset second hand. Söderhamn har Erikshjälpen, Loppis Motorkompaniet, Loppis Stenbacken, Rosengatans lilla affär och café, Röda korset second hand, Wantika och Åkes gamla & nya prylar.

Under sommaren tillkommer mängder av auktioner och sommaröppna loppor.

Text och foto:
Jörgen Bengtson