Hamnstaden Hudiksvall har inte längre någon hamn. Men Gävle har precis börjat bygga ut sin hamn, som fungerar som in- och utskeppningshamn för en rad städer och orter i södra Norrland och Mellansverige, däribland Hudiksvall.
Den 12 december tog infrastrukturminister Tomas Eneroth första spadtaget, i form av att han slog ned den första pålen, i utbyggnaden av containerterminalen i Gävle hamn. Kommunala Gävle hamn och hamnoperatöre Yliport satsar närmare 700 miljoner kronor på att bygga ut Ostkustens redan största containerterminal till att bli mer än dubbelt så stor.
Den utbyggda containerhamnen ska vara klar i juni år 2020. Då kommer hamnen att kunna hantera 600 000 containrar per år, mer än dubbelt så mycket som i dag.
– Det känns väldigt bra. Det här är en viktig investering, inte bara för Gävle och Gävle hamn utan faktiskt för hela Sverige, sa Tomas Eneroth till Sveriges Radio P4 Gävleborg efter att ha slagit ned den första pålen i hamnutbyggnaden.
– Vi tror att Gävle- och Stockholmsregionen har potential att växa men infrastrukturen är för liten för att klara ökningen. Vi har valt att satsa på Gävle för att hantera transporten till inlandet och ökningen utmed Sveriges östkust och söderut ner till Stockholm, säger Robert Yuksel Yildrim, ägaren av Yilport, till Sveriges Television Gävle-Dala.
Gävles containerhamn är den största på Ostkusten och tredje största i Sverige efter Göteborg och Helsingborg, med en kapacitet på 250 000 TEU (en TEU motsvarar en 20-fots-container). Den ska nu utökas med ytterligare 350 000 TEU.
Gävle är ett viktigt logistiknav för fartygs-, järnvägs-, väg- och kombitrafik. Därför är vad som händer i Gävle hamn också viktigt för Hudik och Hälsingekusten.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har tidigare skrivit om Gävle hamn: Gävle Hudiks hamn (11 juni 2014) och Mer hamn till Jungfrukusten (5 maj 2013).
Jörgen Bengtson