Vindkraftverk (arkivbild) är inte bara något vi börjar vänja oss att se i bra vindlägen på berg, slättland och till havs. Nu är de också vanliga på vägarna i Gävleborg.
Bakgrunden är att många vindkraftverk – eller snarare delar till vindkraftverk – kommer med båt till Gävle hamn. Sedan går de med landsvägstransport till platser i och utanför länet.
Transporterna från Gävle kommer att vara intensiva denna vecka och några veckor framåt. Under året ska 1 600 delar till 159 vindkraftverk fraktas vidare. De flesta ska till Lingbo, Hälsingland, och Åmot, Gästrikland, dit 85 vindkraftverk är på väg. Ytterligare 56 vindkraftverk går norrut till vindparken Cloud i Ånge, Medelpad. Mindre partier, nio vardera, ska till Enviksberget i Svärdsjö och Orrberget mellan Borlänge och Ludvika, båda i Dalarna.
– Det här är ett rekordår för oss i Gävle. Vi har aldrig hanterat så många delar och vindkraftverk, säger Jörgen Flank, terminaldirektör för Yilport, som driftar Gävle hamn, till Sveriges Television Gävle-Dala.
Vinkraftsdelarna tillverkas på fabriker runt om i världen. De som kommer nu har främst Kina och Spanien som ursprungsländer. Varje fartyg kan ha upp till 60 delar i sin last, rapporterar Gävle hamn på sin webbplats.
Gävle hamn lämpar sig väl för att ta emot den här typen av gods, eftersom den har egna kranar och utrymme att förvara vindkraftsdelarna. Ett färdigt vindkraftverk består av tio till tolv delar. Hamnen har plats för 130 delar. Torndelarna väger 85 ton styck, vingarna 15 ton styck och nacellen – delen högst upp på tornet som man fäster bladen i – väger över 100 ton, skriver Gävle hamn på webben.
Transporterna tar rejäl plats i trafiken. En del är upp emot 70 meter långa.
Jörgen Bengtson
Foto: Pixabay