Circle K – tidigare Statoil – blir första traditionella drivmedelskedja i Sverige, som satsar på drivmedlet el. Circle K har en ambitiös plan för att bygga laddstationer för supersnabbladdning (HPC). På sträckan Stockholm–Sundsvall blir det redan i år HPC-laddstationer i norra Stockholm eller Uppsala samt Gävle, Hudiksvall och Sundsvall, alltså goda nyheter för Hälsingekusten med grannlandskap.
Circle K samarbetar med HPC-kedjan Ionity. Ionity har – efter Tesla – världens mest ambitiösa plan att bygga ett nät för laddning med upp till 350 kilowatt (kW). Det är mycket högre kapacitet än de flesta av dagens elbilar kan ta emot (50 kW), men också högre kapacitet än vad elbilsledaren Teslas bilar kan ta emot.
– Vi är väldigt stolta över att Ionity valde Circle K som samarbetspartner, säger Jenni Alterling, Circle K:s produktchef för drivmedel och ansvarig för laddstationsutbyggnaden, till Långvind.com.
Circle K är Ionitys ”enda partner i Sverige, Norge, Danmark, Baltikum och Irland”, berättar hon. Utrullningen är i full gång.
– Just nu diskuterar vi 25–30 laddstationer med Ionity, säger hon.
Jenni Alterling bekräftar att längs Europaväg 4 mellan Stockholm och Sundsvall blir det fyra superladdstationer redan i år – kanske med undantag för någon som får vänta till första halvåret 2020.
Hon bekräftar att det blir supersnabbladdstationer på befintliga Circle K-stationer i norra Storstockholm eller Uppsala samt Gävle, Hudiksvall och Sundsvall.
Samarbetet med Ionity ska – förutom redan byggda stationer – resultera i cirka tio nya laddstationer före utgången av 2019 och ”fem till sex stationer till under första halvåret 2020”.
Till skillnad från Ionity, som inte planerar att bygga norr om Sundsvall, säger Jenni Alterling att Circle K ”kommer att värdera laddstationer norr om Sundsvall”. Det blir definitivt en utbyggnad av laddstationer vid sidan av dem som sker tillsammans med Ionity, ”framför allt i storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö”.
På Långvind.com:s direkta fråga om Ionity kommer att bygga laddstationer även i öst–västlig riktning – från Hudiksvall, Söderhamn, Gävle eller Uppsala och västerut – blir svaret nej. Jenni Alterling håller öppet för att det kan bli ändringar framöver, framför allt för utbyggnad i Circle K:s egen regi.
Till skillnad från andra laddstationer, erbjuder Ionity och Circle K flera laddpunkter per laddstation, i genomsnitt sex laddpunkter/laddstolpar per station. Enda undantag från regeln är någon enstaka laddstation, där det bara finns plats två, som i Södertälje.
Priset för att snabbladda på Circle K är inte klart. Till en början är det gratis, ”sedan blir det betalning med laddapp och rfid-bricka”, säger Jenni Alterling och lägger till: ”Det kommer att bli ett konkurrenskraftigt pris.”
Jörgen Bengtson
Foto: Circle K