Gävle hamn är på offensiven. Hamnen är ett nav i ett mellansvenskt logistiknav. Nu har hamnen också fått fyra jättekranar, som effektiviserar containerverksamheten.
Containerterminalen i Gävle hamn har köpt in eldrivna kranar, som kommer att öka produktiviteten, minska ljudnivåerna och minska koldioxidutsläppen. Kranarna staplar sex containrar på höjden och bidrar därmed till en effektivare containerhantering.
Gävle hamn och operatören Yliport har drivit projektet under en längre tid, Den tidigare större investering i containerhamnen skedde 2006.
De fyra jättekranarna ingår i satsningen på att göra Gävle hamn – som redan är Ostkustens största containerterminal – dubbelt så stor.
Gävles containerhamn är Sveriges tredje största containerhamn efter Göteborg och Helsingborg.
Gävle är ett viktigt logistiknav för fartygs-, järnvägs-, väg- och kombitrafik. Därför är vad som händer i Gävle hamn också viktigt för Hudik och Hälsingekusten.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har tidigare skrivit om Gävle hamn: Gävle bygger ut hamn för Hudik (17 december 2018), Gävle Hudiks hamn (11 juni 2014) och Mer hamn till Jungfrukusten (5 maj 2013).
Jörgen Bengtson
Foto: Gävle hamns facebooksida