Svenska och finska isbrytare har haft lite att göra denna vinter. Isutbredningen har varit långt under normalsäsongens.
– När SMHI så småningom kommer att sammanfatta denna vinter, så är det troligt att vi isutbredningsmässigt hamnar i närheten av ”all time low”, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör på Sjöfartsverket, i ett uttalande (6 mars 2014)
Det fortsatt milda vädret gör att isutbredningen i Östersjön är betydligt mindre än vanligt. Den is som är kvar ger dock mycket besvärliga förhållanden på sina ställen. Orsaken är att isen pressar på mot farledsinloppen. Det gör att de stora isbrytarna får arbeta hårt för att få fartygen genom det hopskjutna isfältet.
– I farvattnen söder om Bottenviken kommer det inte att bli någon mer havsistillväxt, säger Tomas Årnell.
Isbrytningen går alltså mot ett tidigt slut denna säsong. Och den började ovanligt sent, med att isbrytaren Atle inledde säsongen den 22 januari.
Det går bra att följa både havsisens utveckling och isbrytarnas arbete i realtid. På SMHI-webbplatsen www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/is-till-havs kan man följa havsises utbredning. På balticice.cloudapp.net kan man i realtid följa de svenska och finska isbrytarnas arbete.
Sjöfartsverket har fem isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Till detta kommer Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica, som också har isbrytarförmåga.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har haft en artikel när årets isbrytarsäsong började: Isbrytning igång (23 januari 2015).
Jörgen Bengtson