Blir nya Europaväg 4 genom Nordanstig motorväg?
Nej, säger Trafikverket, som planerar för en mötesseparerad 2+1-väg, det vill säga omväxlande en och två filer i vardera riktning. Trafikverket kan dock tänka sig en 2+2-väg, i praktiken en motorväg, om kommunerna betalar merkostnaden för en fyrfilig väg.
Nu visar det sig att Nordanstigs kommun är beredd att bidra med upp till tio miljoner kronor till Trafikverket, för att få en fyrfältsväg – i praktiken en motorväg. Så det kanske blir en motorväg mellan Kongberget (Vattrång) och Gnarp, trots allt.
En oenig kommunstyrelse i Nordanstig har beslutat att kommunen ska söka stöd från grannkommunerna, Region Gävleborg och Region Västernorrland för att samla ihop 50 miljoner kronor för en fyrfilig väg. Enligt Nordanstigs kommunstyrelseordförande Monica Olsson (S) är Region Gävleborg redo att skjuta till 25 miljoner kronor. Nordanstig är beredd att bidra med upp till tio miljoner. Nu hoppas Nordanstig att Hudiksvalls kommun, Sundsvalls kommun och Region Västernorrland ska ge bidrag, så man får ihop totalt 50 miljoner kronor.
Trafikverket bestämde tidigare i år att det blir en västlig dragning förbi Harmånger, alternativet A 3. Här fanns fyra alternativ att välja mellan.
Den 22 kilometer långa sträckan Kongberget–Gnarp är den sista mellan Stockholm och Sundsvall, som inte är ombyggd till mötesseparerad väg. Oberoende om det blir en tre- eller fyrfältsväg, blir det en 110-kilometersväg, enligt Trafikverket.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har haft flera artiklar om nya E 4:an genom Nordanstig: Ökat hopp om motorväg på kusten (24 mars 2018), Ny E 4 väster om Harmånger (16 februari 2018), Lutar åt att nya E 4:an går öster om Harmånger (29 september 2017) och Nytt E 4-avsnitt 2018 (11 december 2015).
Jörgen Bengtson
Karta: Trafikverket