I morgon startar Stockholm skärgårds ”hurtigrutt”, en nord-sydgående båtlinje, för sommaren. Den binder samman öar och fastland på ett sätt, som vore något för Jungfrukusten att ta efter.
Båtturen pågår till och med söndagen den 21 augusti. Sedan väntar utvärdering av sommarsäsongerna 2015 och 2016 och beslut om framtiden. Skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) har lovat att göra sitt yttersta för att det blir en permanent båtlinje från Arholma/Simpnäs i norr till Nynäshamn i söder.
– Välkommen på en 70 sjömil lång båttur utmed hela vår vackra ytterskärgård, skriver Waxholmsbolaget på sin webbplats.
Båtarna lägger till vid ett trettiotal ”av skärgårdens finaste utflyktsmål. Här kan du hoppa av om du vill. Eller byta till en annan linje. Tillsammans med de övriga båtlinjerna i skärgården, ger Nord/Sydlinjen dig fantastiska möjligheter att upptäcka alla delar av Stockholms skärgård”, skriver Waxholmsbolaget.
Tre relativt små fartyg – m/s Gripen, m/s Kungsholm och m/s Tess – trafikerar linjen, som har en daglig tur i vardera riktning. Båtarna går från Arholma Nord klockan 8.20 och är framme i Nynäshamn 19.40; på Utö går resan med buss. Båtarna kastar loss från Nynäshamn 9.20 och når Arholma Nord 19.25.
Båtlinjen har en mycket aktiv facebooksida, NordSydligaLinjen (bilden). Den har över 1 500 ”gilla” och massor av tips på vad man kan göra och se längs vägen.
Snarlika fartyg skulle kunna trafikera en nord-sydlig linje längs Jungfrukusten, det vill säga från någon hamn i Gävle kommun i söder till norra Nordanstig i norr. Än bättre vore förstås om man kunde utsträcka Jungfrukusten till att vara just den jungfruliga kusten mellan Stockholms skärgård och Höga kusten.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har haft flera artiklar om ”hurtigrutten” i Stockholms skärgård: Fortsatt skärgårdslinje (7 november 2015), Succé för ny skärgårdslinje (25 augusti 2015), Framgångsrik båtlinje (28 juli 2015), Nord-sydlig båtlinje revolutionerar (11 juni 2015), Nord-sydlig kustbåtlinje? (12 februari 2015).
Jörgen Bengtson