I dag fick Hälsingland ännu en snabbladdstation för elbilar, när Delsbo blev den sjätte snabbladdstationen i Hälsingland och nionde i Gävleborg. Placeringen i Delsbo stärker fjällvägen längs kusten, för den som ska vidare till Härjedalen och södra Jämtland. Fjällvägen från Tönnebro via Bollnäs och Ljusdal saknar laddstationer mellan Gävle och Ljusdal.
– I dag har vi driftsatt laddstolpen i Delsbo. Jag var där med en elbil så ABB:s tekniker hade skarpt läge, berättar Johan Ringmar, energi- och klimatrådgivare i Hudiksvalls kommun, för Långvind.com.
Den 10 oktober klockan 16 blir det officiell invigning, men från och med nu går det alltså bra att ladda.
Ytterligare en snabbladdstation är på gång i Ängbo, Svågdalen, Bjuråker. Här väntar Hudiksvalls kommun, som äger både laddstationen i Delsbo och Ängebo, på både elanslutning och ABB-anslutning av laddstationen.
Bollnäs kommun är bekymrad över att det inte finns någon möjlighet till snabbladdning längs Fjällvägen från Gävle via Tönnebro–Bollnäs till Ljusdal. Kommunen arbetar med att försöka få en privat snabbladdstation längs fjällvägen i Bollnäs kommun.
Nu visar det sig att denna väg har lidit ytterligare ett snabbladdningsnederlag, eftersom Ljusdal Energi inte kommer att bygga snabbladdstation i Järvsö, som man tidigare utlovat.
– Vi hade som ambition att sätta upp fler laddare men efter att vi inte fick tillräckligt med bidrag beslutade styrelsen att vi bara sätter upp 2 stycken 50 kW DC-laddare, säger Michael Halvarsson till Långvind.com.
Det betyder att planerade snabbladdare i Järvsö och Färila inte blir verklighet. Däremot kommer det en snabbladdstation till Kårböle, dock först under nästa år.
– Vi har i inte lyckats komma överens med markägare än och det är därför projektet blivit försenat. Vi räknar med att den kommer på plats under våren, säger han.
Snabbladdare för elbilar på minst 50 kilowatt finns i Hälsingland och Gästrikland på följande orter (asterisk markerar att laddaren är igång): Inom parentes anger vi kedja/operatör.
• Hudiksvall: Circle K-macken vid västra infarten* (Clever)
• Delsbo: centrala Delsbo vid thairestaurangen på R 84 (Fortum)*
• Gnarp: Circle K-macken* (Clever)
• Gävle: Circle K-macken Hagaström (Clever)*, Max södra infarten* (Vattenfall) och Gavlevallen* (Gävle Energi)
• Ljusdal: OKQ8-macken* (Ljusdal Energi)
• Ockelbo: centrum* (Fortum)
• Söderhamn: Circle K-macken* (Clever)
Följande snabbladdare i Hälsingland är beslutade men ännu inte i drift:
• Kårböle: längs R 84 (Ljusdal Energi)
• Söderhamn: McDonalds (Fortum)
• Ängebo, Bjuråker: Svågagården (Fortum)
Nästa steg blir ultrasnabbladdare på 150 kilowatt. Under 2019 kommer Eon att bygga ultrasnabbladdare på 150 kilowatt i Tönnebro och Hudiksvall, har Eon bekräftat för Långvind.com.
Tesla har snabbladdare (”supercharger”) på 120 kilowatt i Gävle (Diners) och planerar för motsvarande i Hudiksvall (Medskog). Dessa går det dock enbart att ladda Teslabilar på.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har haft många artiklar om snabbladdning för elbilar i Hälsingland och Gästrikland: Ockelbo får första snabbladdaren (18 juni 2018), Söderhamn får andra laddstation (8 juni 2018), Ultrasnabbladdare för elbilar på Hälsingekusten (18 maj 2018), Mer än fördubblad snabbladdning för elbilar (13 mars 2018), Snabb utbyggnad av elbilssnabbladdning (15 december 2017) och Hudiksvall får supersnabbladdare (14 september 2017).
Jörgen Bengtson
Nyheten uppdaterad 27 september 2018