Utsikterna för motorväg – formellt fyrfältsväg – har ökat på Hälsingekusten mellan Vattrång (Kongberget) och Gnarp (Åckne). Trafikverket kommer att finansiera en så kallad landskapsbro för fyrfilig väg i Harmånger, som ingår i sträckningen av ny Europaväg 4 genom Nordanstig. Som en följd av detta och lägre byggkostnader för den 22 kilometer långa vägsträckan, kommer medfinansieringen av en fyrfältsväg att kosta 120 istället för 150 miljoner kronor.
Trafikverket planerar för en mötesseparerad 2+1-väg, det vill säga omväxlande en och två filer i vardera riktning. Trafikverket kan dock tänka sig en 2+2-väg (fyrfältsväg), i praktiken en motorväg, om kommunerna betalar merkostnaden för en fyrfilig väg. Till saken hör att Trafikverkets långsiktiga prognoser motiverar en fyrfältsväg, men inte de kortsiktiga som ligger till grund för nuvarande planering.
Nordanstig, grannkommuner samt regionerna i Gävleborg och Västernorrland är mer eller mindre villiga att bidra till en motorväg på sträckan.
Nordanstigs kommun arbetar nu på att få med sig grannkommunerna och regionerna på att tillsammans satsa 50 miljoner kronor i medfinansiering, varav Nordanstigs andel kan bli upp till tio miljoner kronor. Resten hoppas Nordanstig att staten ska satsa.
– Min förhoppning är att vägen byggs med fyra filer och att vi tar kapitalkostnaden för den delen av investeringen, säger Hans-Åke Oxelhöjd, samhällsplaneringschef i Nordanstig, till Helahälsingland.se i dag.
Sträckan Kongberget–Gnarp är den sista mellan Stockholm och Sundsvall, som inte är ombyggd till mötesseparerad väg. Oberoende av om det blir en tre- eller fyrfältsväg, blir det en 110-kilometersväg, enligt Trafikverket. Byggstart är planerad till 2022.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har tidigare haft flera artiklar om nya E 4:an genom Nordanstig: Steg närmare motorväg i Nordanstig (14 oktober 2018), Ökat hopp om motorväg på kusten (24 mars 2018), Ny E 4 väster om Harmånger (16 februari 2018), Lutar åt att nya E 4:an går öster om Harmånger (29 september 2017) och Nytt E 4-avsnitt 2018 (11 december 2015).
Jörgen Bengtson
Karta: Trafikverket