Utan snabbladdning för elbilar, kommer elbilsutbyggnaden att gå trögt. Förra veckan fick Jungfrukusten ytterligare en snabbladdare, på Audis nya anläggning vid Gävles södra avfart. Därmed följer Bilmetro i Gävle efter Bilmetro i Hudiksvall, som fick laddstation för snabbladdning av elbilar den 16 maj 2019.
Senare i år får Kårböle sin första och Söderhamn sin andra laddstation för snabbladdning av elbilar.
Totalt finns snabbladdning på 15 platser i Gävleborgs län, en stor och snabb utbyggnad jämfört med för drygt två år sedan, då det bara fanns tre-fyra laddstationer.
Laddstationen på Bilmetro i Gävle har tre laddpunkter, två för CCS (likström) och en för typ 2 (växelström). I dag ger laddstationen 50 kW på CCS, men den kommer att uppgraderas till högre kapacitet.
Sedan tidigare är det klart att Söderhamn får en andra snabbladdare under året, med placering på McDonalds. När laddstationen är på plats, vet vi inte.
Kårböle får en snabbladdare senast kring halvårsskiftet 2019, enligt ägaren Ljusdal Energi.
I dag finns publika snabbladdare på minst 50 kW på 15 platser i Gävleborgs län.
Följande orter har snabbladdstationer. Inom parentes anger vi kedja/operatör (kedjan Bee hette tidigare Clever)
• Hudiksvall: Circle K-macken på Utängsvägen 3 (Bee) och Bilmetro på Södra vägen 13 (Audi)
• Delsbo: Storgatan 16 A (Fortum)
• Gnarp: Circle K-macken på Kyrkvägen 2 (Bee)
• Gävle: Bilmetro på Geodetgatan 5 (Audi), Circle K-macken på Johanneslötsvägen 2 i Hagaström (Bee ), Max södra infarten (Vattenfall), Gavlevallen (Gävle Energi) och Bilmetro på Bondegatan 8 (Audi)*
• Ljusdal: OKQ8-macken (Ljusdal Energi)
• Noppikoski, Orsa finnmark: bensinmacken i centrum på E 45 (Bee)
• Ockelbo: Perslundavägen 16 (Fortum)
• Sandviken: McDonalds på Gävlevägen 84 (Fortum)
• Söderhamn: Circle K-macken på Brädgårdsgatan 2 (Bee)
• Ängebo, Bjuråker: Svågagården (Fortum)
* kapaciteten är cirka 25 kW
Följande publika snabbladdare i Hälsingland och Gästrikland är beslutade men ännu inte i drift:
• Kårböle, Färila: längs R 84 (Ljusdal Energi)
• Söderhamn: McDonalds (Fortum)
Två hälsingekommuner, Bollnäs och Ovanåker, samt en gästrikekommun, Hofors, saknar snabbladdare.
Det krävs vanligen speciella appar eller rfid-kort, för att ladda elbilen. Audis laddstation i Hudik är inte, som Bilmetro tidigare uppgav, gratis att ladda på. Både den och laddstationen på Audi i Gävle kräver appar/kort.
Nästa steg blir ultrasnabbladdare (HPC) på 150 kilowatt eller mer.
Under 2019 kommer Eon att bygga ultrasnabbladdare på 150 kilowatt i Tönnebro och Hudiksvall, har Eon bekräftat för Långvind.com.
Tesla har ett eget laddnät, men enbart för sina bilar.
Ionity – som den samlade tyska bilindustrin, sex företag eller företagsgrupper, står bakom – kommer att bygga ett europeisk HPC-nät med högre kapacitet än Tesla erbjuder, 150–350 kW. I dag är exakt 100 laddstationer i drift i Europa, med flera laddpunkter per station; drygt en femtedel av dessa finns i Norden. Minst tre laddstationer kommer på sträckan Stockholm–Sundsvall (Stockholms norrort, Gävleområdet och Sundsvallsområdet), enligt Ionitys planer, sannolikt med start 2019. Den första i Stockholmsområdet öppnar inom kort i Södertälje.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har haft många artiklar om snabbladdning för elbilar i Hälsingland och Gästrikland: Ny snabbladdare för elbilar i Hudiksvall (14 maj 2019), Fler snabbladdare till Hälsingekusten (26 mars 2019), Svågadalen får laddstation för elbilar (18 november 2018), Ny laddstation stärker elbilsväg längs kusten (26 september 2018), Ockelbo får första snabbladdaren (18 juni 2018), Söderhamn får andra laddstation (8 juni 2018), Ultrasnabbladdare för elbilar på Hälsingekusten (18 maj 2018), Mer än fördubblad snabbladdning för elbilar (13 mars 2018), Snabb utbyggnad av elbilssnabbladdning (15 december 2017) och Hudiksvall får supersnabbladdare (14 september 2017).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Nyheten uppdaterad 3 juni 2019