Glada Hudik-bolag bildat

Ett nytt bolag, Visit Glada Hudik AB, ska driva kommunens turistbyrå, sköta besöksnäringsfrågorna i Hudiksvall och marknadsföra Glada Hudik som besöksmål. Bolaget har två hälftenägare, Hudiksvalls kommun (51 procent) och föreningen Destination Glada Hudik (49 procent); föreningen samlar besöksnäring och övrigt näringsliv i och runt Hudiksvalls kommun, i dag mer än 100 företag, föreningar och enskilda.

På måndagskvällen beslutade Hudiksvalls kommunfullmäktige att gå in i det av föreningen redan bildade bolaget. Kommunen skjuter till tre miljoner kronor för drift av ”Turistbyrå och evenemangsutveckling (Fokus Glada Hudik) och kommunens övriga arbete med turismfrågor”. Bolaget får en styrelse på sju ledamöter, där kommunen utser fyra och föreningen tre. Ordförande blir förra kommunalrådet Sven-Åke Thoresen (S).

Bolaget lanserade sin webbplats, www.visitgladahudik.se, den 4 december 2014.

Måndagen blev också en bemärkelsedag för besöksnäringen i Hälsingland och Gästrikland. Ett flerårigt besöksnäringsprojekt, Nu kör vi!, fick sin formella avslutning på Järnvägsmuseet i Gävle. I dag finns destinationsmarknadsorganisationer (DMO), som täcker nio av länets tio kommuner. Ovanåker är enda kommun som står utanför. En DMO är ett bolag eller en organisation motsvarande Visit Glada Hudik AB.

DMO:erna Upplev Nordanstig (kommunen), Visit Glada Hudik AB och Visit Gävle (kommunerna Gävle, Sandviken, Hofors och Ockelbo) kommer före årsskiftet att bli delägare i ett gemensamt boknings- och marknadsföringsbolag, Visit Hälsingland Gästrikland AB. Detta bolag har en splitter ny webbplats på www.visithalsinglandgastrikland.se.

Tanken är att i kommande steg ska Destination Järvsö AB ansluta sig till Visit Hälsingland Gästrikland AB, liksom bolag under bildande för Bollnäs respektive Söderhamn.

Ett tydligt fokus för bolaget blir Hälsingekusten och Gästrikekusten, gemensamt kallat Jungfrukusten. Det blir också en samlande, geografisk destination för Hälsingland.

Uppdelningen på bolag som följer kommungränserna i Hälsingland är en ordning, som många reagerar mot. Det finns ytterst få ”kommunturister”, betydligt fler hälsingeturister och absolut en stor grupp som vill upptäcka kusten mellan Stockholms skärgård och Höga kusten.

Anders Nordén, näringslivschef och besöksnäringsansvarig i Nordanstig, svor i kyrkan, när han på slutkonferensen deklarerade att han inte såg någon framtid för en särskild DMO i Nordanstig.

– DMO:n är bara tillfällig i Nordanstig. Vi måste samla ihop Hälsingland och samarbeta mer med Sundsvall. Jag tror Sundsvall är viktigare än Gävle för oss. Vi måste söka samarbete mot Höga kusten, sa Anders Nordén.

Föreningen Destination Glada Hudik har redan från början tagit höjd för en större geografi än Hudiksvalls kommun. Föreningen säger uttryckligen att den är öppen för företag, organisationer och enskilda från Hudiksvall med omnejd. Föreningen och bolaget arbetar med tre geografiska områden: kusten, inlandet och staden. Detta öppnar för samarbete både åt norr och söder om Hudiksvall.

Förutom geografiska destinationer kommer det länsövergripande bolaget och näringen också att arbeta med tematiska destinationer. Dessa blir:
• Världsarvet Hälsingegårdarna
• Vildmark
• Track and trails (leder för vandring, skoter, cykel, kanot, båtar med mera)
• Matresan
• Fiske

Varje geografisk eller tematisk destination får en egen webbplats, med bokningsbara produkter, information om ”bo, äta, se och göra” och evenemangskalender. Det mesta är fortfarande i sin linda, men ett energiskt uppbyggnadsarbete pågår på lokal, tematisk och länsövergripande nivåer.

Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har haft många artiklar om besöksnäringen på Hälsingekusten och landskapet/länet: Glada Hudik ny bokningssajt (12 december 2014), Hälsingekusten i fokus (5 december 2014), Höga kusten drar åt Hälsingland (26 oktober 2014), Upplev Nordanstig (27 januari 2014), Stort destinationssteg (13 mars 2013), Framgång Jungfrukusten (8 mars 2013), Turismsatsning i Glada Hudik (17 februari 2013),  Hälsingekusten på båtmässa (9 februari 2013), Turismsamling i Långvind (3 februari 2013), Visit Söderhamn (22 januari 2013), Turismsamling i Enånger (10 januari 2013), Glada Hudik turistdestination (11 december 2012), Turistbolag för Glada Hudik (16 november 2012) och Hälsingekusten i fokus (2 oktober 2012).

Jörgen Bengtson