Besöksnäringen i Söderhamn har gjort samma sak som i Nordanstig och Hudiksvall: startat en förening som samlar näringen. Föreningens arbetsnamn är Besöksnäringen i Söderhamn (BIS), med Lennart Westman som ordförande i interimsstyrelsen. Han är också ordförande i Söderhamns cityförening.
Genom att alla tre kustkommuner nu har besöksnäringsorganisationer kan de tillsammans fokusera på Hälsingekusten, som en av de geografiska områden de vill utveckla.
Behövs föreningen? frågar Söderhamns-Kuriren i en intervju (6 maj 2015).
– Ja, det tycker jag. Dels behöver vi i näringen bli bättre på att hitta samarbeten, skapa nya produkter och lära av varandra. Dels behövs det en speaking partner för kommunen. De har tidigare jobbat traditionellt, men utan legitimitet. Ska det bli någon legitim partner måste de tala med någon som har legitimitet i branschen, säger Lennart Westman.
Det är denna bransch föreningen vill organisera i Söderhamn. I första hand är BIS målgrupp för medlemmar företag och föreningar med verksamhet i Söderhamn. Men även andra är välkomna, liksom fallet är i systerföreningen i Hudiksvall, Destination Glada Hudik, som uttryckligen välkomnar medlemmar i grannkommuner.
I Hudiksvall tog Destination Glada Hudik över driften av turistbyrån den 1 april 2015 i ett gemensamt bolag med kommunen, Visit Glada Hudik AB. Föreningen äger 49 procent av aktierna och kommunen 51 procent. Kommunen har uppdragit åt bolaget att sköta kommunens turismverksamhet och ta ansvar för besöksnäringen i övrigt. Det är inte aktuellt i Söderhamn.
– Vi bildas för att bli en partner, men vi ska inte ta över ansvaret för turismfrågor från kommunen, utan ägna oss åt att utveckla branschen, säger Lennart Westman i intervjun.
Kuriren anger i artikeln att Hudiksvalls kommun äger 51 procent av föreningen Destination Glada Hudik, vilket är fel. Kommunen är 51 procent av aktierna i bolaget Visit Glada Hudik, där föreningen är den andra ägaren.
En annan fråga, som ser ut att gå mot en lösning, är föreningen Hälsingland Turisms framtid. Den har fram till nu samlat besöksnäringen i de sex hälsingekommunerna men blir ”överflödig” ur ett länsperspektiv. Region Gävleborg har fått med sig kommunerna på en länsövergripande bokningsorganisation, Visit Hälsingland Gästrikland AB, ägd av lokala besöksnäringsorganisationer som Visit Glada Hudik AB och motsvarande. På Hälsingland Turisms årsmöte i tisdags öppnade politikerna, som sitter på pengarna till Hälsingland Turism, för en roll även i framtiden för organisationen på ett hälsingeövergripande plan.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har haft många artiklar om besöksnäringen på Hälsingekusten och landskapet/länet i stort: Söderhamns turismsatsar (10 april 2015), Glada Hudik-bolag bildat (16 december 2014), Glada Hudik ny bokningssajt (12 december 2014), Hälsingekusten i fokus (5 december 2014), Höga kusten drar åt Hälsingland (26 oktober 2014), Upplev Nordanstig (27 januari 2014), Stort destinationssteg (13 mars 2013), Framgång Jungfrukusten (8 mars 2013), Turismsatsning i Glada Hudik (17 februari 2013), Hälsingekusten på båtmässa (9 februari 2013), Turismsamling i Långvind (3 februari 2013), Visit Söderhamn (22 januari 2013), Turismsamling i Enånger (10 januari 2013), Glada Hudik turistdestination (11 december 2012), Turistbolag för Glada Hudik (16 november 2012) och Hälsingekusten i fokus (2 oktober 2012).
Jörgen Bengtson