Halverad trafik
med skärgårdsbåtar

Sommarens dåliga väder har satt sina avtryck i båttrafiken längs Jungfrukusten i Hälsingland och Gästrikland.

Fartyg som tar besökare ut till skärgårdsöar är få på Hälsingekusten och Gästrikekusten. Hudiksvall och Nordanstig har inga, Söderhamn har privata m/s Moa af Söderhamn och kommunala m/s Hulda af Söderhamn som går till flera skärgårdsöar, Gävle har kommunalt kontrakterade m/s Drottning Silvia (bilden), mer känd som Limöbåten, som går till Engeltofta, Limön och Furuvik.

Limöbåten är Gävles mest väderkänsliga turistverksamhet och har märkt av den dåliga sommaren. Antalet passagerare har halverats jämfört med ett bra år, rapporterar Sveriges Radio P4 Gävleborg (29 juli 2017).

I radioinslaget berättar Per Rydback, kapten på m/s Drottning Silvia, att ”ingen åker ut till Limön utan sol, så är det ju bara”.

– Det har varit en dålig sommar hela sommaren och våra passagerarsiffror har fallit med 50 procent, säger han.

Andra turistverksamheter märker inte av det dåliga sommarvädret på samma sätt. Enligt P4 Gävleborg har campingplatserna haft bra beläggning, liksom stora besöksmål som Järvzoo och Furuviksparken.

Bristen på fint badväder drabbar Limöbåten och m/s Moas turer till Orn. Kallt väder, regn och mycket blåst får besökarna att välja andra resmål än öar med bad på repertoaren.

Fartyget Drottning Silvia har en spännande historia. Hon byggdes 1958 som m/s Clipper av den norske storredaren Sigval Bergesen som representationsbåt och för transporter i de norska fjordarna. Hon hann bli omdöpt en gång (1968) till Generalen innan hon lämnade Norge.

År 1980 kom fartyget till Kalmar, Sverige, och fick namnet Solön af Kalmar, 1982 omdöpt till först Fyris Viking och sedan Drottning Silvia. I Sverige blev hon ombyggd till festvånings- och konferensverksamhet med bland annat stort soldäck, dansgolv och restaurang. Ett halvdäck upp i fören finns fartygets karakteristiska, halvmåneformad bar av trä, med utsikt över fören. Fartyget har restaurangkök.

M/s Drottning Silvia fick Gävle som hemmahamn 1993. Hon tar 143 passagerare.

Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har tidigare skrivit om Limön och trafiken till den märkliga ön i Gävlebukten: Miljövänligt på Jungfrukusten (2 februari 2016), Limön värt en resa (3 februari 2016) och Läge för Limön? (24 juli 2015).

Jörgen Bengtson
Foto: Limöbåten Rederi AB