Nord-syd-linje
för Jungfrukusten?

I morgon avgår båtarna på Nord-Syd-linjen i Stockholms skärgård för sista gången i sommar. Vore detta något för Jungfrukusten att ta efter? Vad skulle en båtlinje från Gävle till Sundsvall innebära för att få fart på skärgårdsturismen?

– Det är en utmärkt idé! Vi har ingen kollektivtrafik till sjöss längs Gästrikekusten och Hälsingekusten. Det borde finnas en båtlinje sommartid, från Gävle i söder till Sundsvall i norr, som lägger till på öar och fastland längs vägen, säger Agneta Bengtson på STF hotell och vandrarhem Hudiksvall Kungsgården Långvind till Hälsingekusten.se.

– Långvindsbruk skulle bli en naturlig hamn längs vägen. En sådan båt skulle göra det möjligt att ta sig ut till öarna och fiskarkapellen på Hälsingekusten, en möjlighet vi inte har i dag, säger hon.

Mindre fartyg skulle kunna trafikera en nord-sydlig linje längs Jungfrukusten, det vill säga från någon hamn i Gävle kommun i söder till norra Nordanstig i norr eller ännu hellre till en hamn i Sundsvalls kommun.

– Idealet vore förstås om man kunde utsträcka Jungfrukusten till att vara just den jungfruliga kusten mellan Stockholms skärgård och Höga kusten, säger Agneta Bengtson.

Nord-Syd-linjen har blivit något av norska ”Hurtigruttens” motsvarighet i Stockholms skärgård. Den har utvecklats under de tre åren. De första två åren hade båtlinjen bussförbindelse på Utö. I år är det båt hela vägen, skärgårdsmetropolen Sandhamn finns med på rutten (här sker båtbyte), båtarna är större, mat och dryck finns ombord och komforten är bättre.

Nu är den treåriga försöksverksamheten till ända. Söndag 20 augusti är sista dagen, då man kan färdas från Nynäshamn i söder till Arholma i norr med samma linje i båda riktningarna.

Stockholms skärgård har en väl utvecklad kollektivtrafik, så självklart har man kunnat kombinera Nord-Syd-linjen med alla övriga linjer i landstingskommunala Waxholmsbolagets skärgårdsnät.

Nord-Syd-linjen har två båtar (bilden). I år är de större än tidigare och har – på allmän begäran – fått soldäck. En stor del av passagerarna är båtluffare, som upptäcker skärgården på nytt sätt. Linjen har naturligtvis även varit för att transportera varor mellan öarna.

Nu ska linjen utvärderas, för att förhoppningsvis komma tillbaka i permanent form.

Skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) vill ha en permanent verksamhet, vilket han bekräftar i samtal med Hälsingekusten.se. Han har stöd av oppositionen i Stockholms läns landsting. Osäkerheten är framför allt Moderaterna i landstinget.

– Fler skärgårdsentreprenörer kommer troligtvis att satsa om linjen permanentas, till exempel fler bäddar för B&B på öarna, fler taxibåtslinjer i kombination med befintliga stomlinjer och mycket mer, skriver Skärgårdarnas riksförbund i en artikel om linjen (18 augusti 2017).

Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har haft många artiklar om ”hurtigrutten” i Stockholms skärgård och möjligheten att etablera en liknande linje på Jungfrukusten: Tredje året i Stockholm för nord-sydlig båtlinje (29 december 2016), Båtlinje att ta efter? (19 juni 2016), Fortsatt skärgårdslinje (7 november 2015), Succé för ny skärgårdslinje (25 augusti 2015), Framgångsrik båtlinje (28 juli 2015),  Nord-sydlig båtlinje revolutionerar (11 juni 2015), Nord-sydlig kustbåtlinje? (12 februari 2015).

Jörgen Bengtson
Foto: Skärgårdarnas riksförbund