Hudiksvall och Nordanstig har redan organiserat sig för att få fler turister till kust och inland. Nu gör Söderhamn samma sak.
Nyligen bildade olika företag och organisationer inom besöksnäringen i Söderhamn en förening. Hudiksvalls motsvarighet, föreningen Destination Glada Hudik (DGH), såg dagens ljus redan den 11 december 2012. Under större delen av 2012 hade olika aktörer förberett föreningsbildandet.
Den 1 april 2015 tog ett nybildat destinationsbolag, Visit Glada Hudik AB (VGH), över ansvaret för turistbyrån och annan besöksnäringsverksamhet i Hudiksvalls kommun. VGH ägs till 51 procent av kommunen och 49 procent av DGH. Kanske är en liknande utveckling på gång i Söderhamn.
Söderhamns kommun och besöksnäring spurtar för att senare under året kunna gå in i det gemensamma boknings- och marknadsföringsbolaget för Gävleborgs län, Visit Hälsingland Gästrikland AB, bildat i december 2014. Det har än så länge bara två delägare, VGH och Nordanstigs besöksnäring, som är organiserad i kommunal regi under namnet Upplev Nordanstig.
Tanken är att Visit Gävle – som består av de fyra gästrikekommunerna – och Söderhamn ska ansluta sig till det regionala bolaget under andra halvåret 2015.
I Bollnäs har planerna på ett destinationsbolag kraschat. I Ovanåker har det aldrig varit aktuellt. Ljusdal, däremot, har ett destinationsbolag i form av Destination Järvsö AB, som sannolikt med tiden kommer att ansluta sig till det regionala bolaget.
Besöksnäringen i Söderhamn har flera fokus: skärgården, camping i Stenö, hälsingegården Erik-Anders och Söderhamns stad. Kusten och skärgården är något som binder samman Nordanstig, Hudiksvall och Söderhamn. Avgörande för samarbetet längs kusten är vad som händer i den länsövergripande kustdestinationen Jungfrukusten och Hälsingland Turism, vars framtid är under utredning.
Söderhamns turismutvecklare, Jessica Dorf, vill ha en samling över kommungränserna och jämför i dagens Söderhamns-Kuriren med Mallorca. Den spanska medelhavsön består av tolv kommuner men turisterna upplever inga kommungränser och inget revirtänkande.
Söderhamns mål är att öka omsättningen inom besöksnäringen med 25 procent till 2020.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har haft många artiklar om besöksnäringen på Hälsingekusten och landskapet/länet i stort: Glada Hudik-bolag bildat (16 december 2014), Glada Hudik ny bokningssajt (12 december 2014), Hälsingekusten i fokus (5 december 2014), Höga kusten drar åt Hälsingland (26 oktober 2014), Upplev Nordanstig (27 januari 2014), Stort destinationssteg (13 mars 2013), Framgång Jungfrukusten (8 mars 2013), Turismsatsning i Glada Hudik (17 februari 2013), Hälsingekusten på båtmässa (9 februari 2013), Turismsamling i Långvind (3 februari 2013), Visit Söderhamn (22 januari 2013), Turismsamling i Enånger (10 januari 2013), Glada Hudik turistdestination (11 december 2012), Turistbolag för Glada Hudik (16 november 2012) och Hälsingekusten i fokus (2 oktober 2012).
Jörgen Bengtson