Nord-syd permanent
Idé för Jungfrukusten

Försöksverksamheten med en nord-sydlinje i Stockholms skärgård blir permanent, rapporterar Sveriges Radio P 4 Stockholm (19 januari). Därmed har Jungfrukusten fått något att ta efter.

Waxholmsbolaget har under tre år haft en försöksverksamhet med en båtlinje från Arholma i norr till Nynäshamn i söder (bilden). Nu får äntligen skärgårslandstingsrådet Gustav Hemming (C) se den bli permanent från och med sommaren 2018.

– Det här är en skärgårdssatsning som verkligen fungerar. Den leder till bättre samarbete mellan de som driver verksamheten i skärgården och de som bor där, säger Gustav Hemming i SR-inslaget.

Agneta Bengtson på STF hotell och vandrarhem Hudiksvall Kungsgården Långvind blir entusiastisk, när hon hör detta, och säger till Hälsingekusten.se:

– Det här är verkligen en idé för Jungfrukusten. Tänk vad en nord-sydlig båtlinje från Sundsvall till Gävle skulle betyda för att få fart på skärgårdsturismen! Det borde finnas en båtlinje sommartid, från Sundsvall och vidare söderut längs Hälsingekusten och Gästrikekusten, som lägger till på öar och fastland längs vägen, säger hon.

En sådan båt skulle göra det möjligt att ta sig ut till Jungfrukustens öar med fiskarkapell och naturområden. Det är omöjligt i dag, eftersom det inte finns någon kollektivtrafik till sjöss längs södra Norrlandskusten.

Mindre fartyg skulle kunna trafikera en nord-sydlig linje längs Jungfrukusten, det vill säga från någon hamn i norra Nordanstig till Gävle kommun i söder eller ännu hellre från hamn i Sundsvalls kommun.

– Idealet vore förstås om man kunde utsträcka Jungfrukusten till att vara just den jungfruliga kusten mellan Höga kusten och Stockholms skärgård, säger Agneta Bengtson.

Nord-Syd-linjen har blivit något av norska ”Hurtigruttens” motsvarighet i Stockholms skärgård. Den har utvecklats under de tre åren. Förra året fick linjen större båtar, med soldäck och rekordmånga resenärer, 14 500 passagerare.

Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har haft många artiklar om ”hurtigrutten” i Stockholms skärgård och möjligheten att etablera en liknande på Jungfrukusten: Besked dröjer om Nordsydlinjen (29 december 2017), Nord-sydlig linje för Jungfrukusten? (19 augusti 2017), Tredje året i Stockholm för nord-sydlig båtlinje (29 december 2016), Båtlinje att ta efter? (19 juni 2016), Fortsatt skärgårdslinje (7 november 2015), Succé för ny skärgårdslinje (25 augusti 2015), Framgångsrik båtlinje (28 juli 2015),  Nord-sydlig båtlinje revolutionerar (11 juni 2015), Nord-sydlig kustbåtlinje? (12 februari 2015).

Jörgen Bengtson