Den 1 juni 2019 fick Sverige en åldersgräns på 15 år för vattenskotrar.
– Det har varit oreglerat tidigare. Det är fordon som kan köra ganska fort och då är det viktigt att man har en åldersgräns. Och den inför vi nu från 1 juni, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till SVT Nyheter (29 april 2019).
Åldersgränsen för vattenskoter kan vara början till större regleringar för vattenskoter. Nästa steg kan bli förarbevis, vilket en statlig utredning föreslog redan för några år sedan. Förslaget gick ut på remiss i januari 2016.
Flera länder kräver i dag förarbevis för att köra vattenskoter. Senast att införa det var Danmark, där kravet trädde i kraft i år, efter en allvarlig vattenskoterolycka i Köpenhamn förra året, där två personer omkom. Sedan tidigare har Danmark en åldersgräns på 16 år för vattenskoter.
Hur många snabbgående fritidsfartyg finns det i Sverige?
Fritidsbåtar som gör över 35 knop uppgår till cirka 15 000 och fritidsbåtar som gör mer än 15 knop är cirka 250 000, enligt Transportstyrelsens båtlivsundersökning 2015. Totalt uppskattar undersökningen att det finns cirka 756 000 fritidsbåtar i Sverige.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har tidigare haft många artiklar om vattenskotrar: HAV-krav på vattenskoterkörkort (1 april 2016), Vattenskoterkörkort på gång (30 januari 2016), Förarbevis för vattenskoter (6 maj 2015), Körkort för vattenskoter (16 augusti 2014), Vattenskotrar ökat problem (22 juli 2014), Myndighetskrav på sjökörkort (2 december 2013), Åldersgräns för vattenskoter?(20 oktober 2013), Svårt stoppa vattenskotrar (27 juni 2013), Vattenskotrar problem (6 augusti 2012), Ökad kustbevakningskoll i Hälsingland (21 juli 2009) och Vattensport (15 juli 2009).
Jörgen Bengtson
Foto: Pixabay