I dag är det fritt fram för vem som helst att köra vattenskoter. Nu blir det ändring på det, med krav på förarbevis från 2018. Åldersgränsen blir 15 år.
Det föreslår en utredning, vars förslag gick ut på remiss den 19 januari 2016. Utredningen föreslår en lag om krav på obligatoriskt förarbevis för vattenskoter. Utformningen av förarbeviset bygger på att den som klarat ett obligatoriskt kunskapsprov med godkänt resultat ska vara berättigad att ansöka om förarbevis.
Uppdraget att godkänna ”vattenskoterkörkort” föreslår utredningen att Nämnden för båtlivsutbildning (NFB) ska hantera. NFB utfärdar i dag förarintyg för fritidsbåtar. NFB är inte någon myndighet, utan en ideell förening. Den har till uppgift ”att utveckla och fastställa kompetensintyg inom svensk båtutbildning, auktorisera förhörsförättare samt informera studieförbund och allmänhet”. NFB bildades 1985. Den är resultatet av ett samarbete mellan Transportstyrelsen, Svenska Båtunionen, Svenska Seglarförbundet och Svenska Kryssarklubben.
Administrationen av förarbevisen ska ligga hos Transportstyrelsen, föreslår utredningen.
Utredningen föreslår att förarbevis för båtar – som NFB utfärdar – och befälsexamen minst klass VII ska kunna ansöka om förarbevis för vattenskoter. Det innebär att många båtförare skulle bli godkända för vattenskoterkörning redan från start.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har haft många artiklar om vattenskotrar: Förarbevis för vattenskoter (6 maj 2015), Körkort för vattenskoter (16 augusti 2014), Vattenskotrar ökat problem (22 juli 2014), Myndighetskrav på sjökörkort (2 december 2013), Åldersgräns för vattenskoter? (20 oktober 2013), Svårt stoppa vattenskotrar (27 juni 2013), Vattenskotrar problem (6 augusti 2012), Ökad kustbevakningskoll i Hälsingland (21 juli 2009) och Vattensport (15 juli 2009).
Jörgen Bengtson
Foto: Pixabay