Hudiksvall satsar, liksom Söderhamn, på att växa som stad och då framför allt i havsnära läge. Hudiksvalls kommunfullmäktige beslutade i kväll att lägga fast ett nytt mål för folkmängden: 50 000 invånare till 2050, varav 25 000 invånare i Hudiksvalls stad.
Det var under punkten ”Revision av kommunens vision 2020–2050”, som kommunfullmäktige slog fast de nya befolkningsmålen. Jämfört med i dag betyder det en kraftig befolkningstillväxt, från 37 290 invånare den 31 mars 2017 till 50 000 invånare om 33 år, en ökning med 34 procent. Kommunen förväntar sig att en stor del av ökningen blir i de forna hamnområdena i Hudiksvalls stad, främst Kattvikskajen (bilden), Håstaholmsområdet och området nedanför Köpmanberget in mot stan.
Hudiksvalls stad, eller tätort som Statistiska centralbyrån (SCB) kallar det, hade 16 031 invånare i senaste tätortskartläggningen 31 december 2015. Därmed ökade Hudiksvall avståndet till Hälsinglands näst största stad/tätort, Bollnäs med 13 716 invånare, och tredje största, Söderhamn med 12 259 invånare.
Kommunstyrelsens ordförande Mikael Löthstam betonade i debatten att Hudiksvall behöver växa som stad och har goda förutsättningar att göra det, med pendling till och från städer som Sundsvall, Gävle och även Uppsala, främst från boende som ligger nära järnvägsstationen i framför allt Hudiksvall.
Därmed kom debatten också att handlar om var det framtida dubbelspåret ska gå i Hudiksvall. En tydlig majoritet i kommunfullmäktige föredrar en central dragning, med ett andra spår parallellt med befintligt spår. En växande minoritet vill ha helt ny dragning väster om Hudiksvall med ny station utanför de centrala delarna, i bästa fall vid dagens Coop.
Om Hudiksvall får behålla sin centralt belägna järnvägsstation, får staden nya stadsdelar vid havet, som man kan dagpendla till och från över länsgränsen. Bostadsmiljöns, stadens och kommunens attraktionskraft blir så stor att den kommer att locka folk att flytta till Hudiksvall, tror Mikael Löthstam med flera.
Hälsingekusten.se, tidigare Långvind.com, har haft många artiklar om Kattvikskajen, Håstaholmen och andra hamnområden som är berörda, förutom artiklar om Kattvikskajen som årlig loppmarknad: Över 400 lägenheter i havsläge i Hudik (24 mars 2017), Sexvåningshus i havsläge i Hudik (14 februari 2017), Gamla pålar stoppar grävning (10 februari 2017), Arbete med nya kaj igång i Hudiksvall (13 januari 2017), Stadsdel Kattvikskajen (2 juli 2016), Nya Kattvikskajen tar form (4 juni 2016), Camping på Kattvikskajen (16 oktober 2014), Kattvikskajen för evigt (7 juni 2014), Bostäder vid Köpmanberget (15 mars 2014), Camping på Kattvikskajen (16 december 2013), Havsnära tomter i Hudik (4 december 2013), Plan klar för Östra hamnen (4 oktober 2013), Håstaholmen vill sälja Kattvikskajen (27 augusti 2013), Havsnära villatomter i Hudik (28 juni 2013), Oklar kajutveckling (10 juni 2013), Hamnstråk snart verklighet (17 maj 2013), Havsnära boende i Hudik (21 december 2012), Bostäder i Hudiks hamn (10 november 2012), Överens om Kattvikskajen (9 november 2012), Inga nya villahavstomter (7 november 2012), Havsnära villatomter på gång (17 oktober 2012), Hudik får havsnära stadsdel (10 oktober 2011).
Jörgen Bengtson